A SEO nem sprint, sokkal inkább maraton!

 In Hírek, Tagi bemutatkozók

Hosszútávban gondolkozunk és jót, jól csinálunk – Interjú Szesztay Péterrel, a BP Digital SEO ügynökség ügyvezetőjével.

 

– Azt hiszem nem lehet eltekinteni attól a ténytől, hogy a 7 millió SEO szakértő országa vagyunk 🙂 és tényleg nem kevés cég rakja ki mestesége címeréül ezt. Hogyan lehet mégis kitűnni és valóban értéket teremteni ezen a területen?

Természetes folyamatnak gondolom, hogy az online töltött idő és vásárlások növekedése vonzóvá és egyre fontosabbá teszi az online marketing szakmát. Szintén a természetes folyamat része, hogy vannak, akik ügyeskedni akarnak és “megülni a hullámot”, mások pedig hosszútávban gondolkozva, valódi értéket teremtenek az ügyfeleiknek és áttételesen a felhasználóknak.

Hogyan lehet kitűnni? Sokféle megkülönböztető erőt lehet minden piacon választani. Mi a BP Digitalnál arra törekszünk, hogy kiváló minőséget, állandó jelenlétet és eredményeket nyújtsunk az ügyfeleinknek. Emellett több helyről hallom vissza, hogy a betartott határidők is megkülönböztetnek minket a piacon.

– Van az a kisebb cégméret, ahol még meg lehet élni a “1001 SEO tanács kezdőknek” típusú internetes tartalmakból, vagy akár már kicsiként is érdemes ügynökséghez, szakértőkhöz fordulni?

Szerintem nem bír el minden vállalkozás költségvetése SEO szakértőt és nem is feltétlen van rá szüksége. Egy ügyes full-stack marketinges a SEO alapokkal is tisztában kell, hogy legyen és ezáltal érhetnek el eredményeket organikusan. A kisvállalkozóknak azt szoktam javasolni, hogy inkább tanulják meg a SEO-t. Néhány 10 óra befektetéssel és gyakorlással látható eredményeket lehet elérni.

– A SEO se nem csodaszer, sem a szent grál. Hogyan tudnád ezt egy egyszerű mondattal indokolni?

Nincsen szent grál az online marketingben. Bay Áron mesélte nekünk egy közös reggeli során, hogy sok ügyfél azzal keresi meg, hogy “ő is olyan kampányt akar, mint a barátja, akinek annyira jól megy”… Nem lehet lemásolni eredményeket.

A helyes megközelítés, hogy célt választunk és a szakértő megmondja, hogy milyen eszközökkel, milyen időtávban reális elérni.

A kérdésre visszatérve: a SEO nem csodaszer, de számos kutatás alapján a legértékesebb felhasználókat hozza általában. Valamint több tucat ügyfelünknél látom, hogy a fizetett hirdetésekhez képest akár töredék áron tudunk leadeket / vásárlókat szerezni.

– A SEO és a PPC kampányok kéz a kézben járnak: éppen úgy erősíthetik, mint gyengíthetik egymást. Jó, ha a két terület kezelése egy kézben van?

Szesztay Péter
A BP Digital SEO ügynökség ügyvezetőjeként startupoknak, valamint közepes- és nagyvállalatoknak segít növekedni online marketing eszközökkel. Emellett a Hiventures mentoraként segít befektetett cégek alapítóinak.

Azt gondolom, hogy inkább erősíteni tudja a SEO és a PPC egymást. Lehet kattintásokat hozni PPC-vel a SEO “elől”, de összességében az a cél, hogy a teljes forgalmat maximalizáljuk a lehető leghatékonyabban.

Néhány összefüggés a PPC és SEO között:

  • A weboldal betöltési sebessége pozitív hatással van mindkét csatorna eredményeire, hatékonyságára. Egy jól implementált Technikai SEO így a CPC árakat is csökkentheti.
  • Megfelelő kulcsszavak kiválasztása és használata mindkét csatorna esetében fontos. PPC-vel jól lehet kulcsszavakat tesztelni, SEO-val pedig stabil, hosszútávú forgalmat építeni.
  • Egy jól optimalizált weboldal (ami inkább SEO feladat) olcsóbb CPC árakat eredményez jellemzően.

Jó, ha a két terület kezelése egy kézben van? Én onnan közelíteném meg a kérdést, hogy megbízható, track-recorddal rendelkező cégre bíznám az adott csatornát. Őszintén szólva én itthon nem ismerek olyan céget, aki mindkét területen profi lenne. Van több PPC ügynökség, akik például hozzánk hozzák az ügyfeleik SEO kérdéseit, feladatait. Így összhangban, de gyakorlatban nem egy kézben van a két csatorna, mégis a lehető legjobb eredményt kapja az ügyfél.

– Van-e forintosítható KPI egy SEO munkánál? Elvárnak-e ilyet pl. az ügyfeleitek?

A SEO megbízásaink során a fő KPI az organikus forgalom növelése az ügyfél számára releváns kulcsszavakon keresztül. Néhány e-kereskedő esetében vállaltunk már olyan KPI-t, ami az organikus forráson keresztül érkező vásárlások összege. Illetve néhány projekt esetében annyira pontosan meghatározható az iparág 1-5 legfontosabb kulcsszava, hogy kulcsszó helyezéshez kötöttük a projekt sikerének mérését.

– Mind az ecommerce, mind a SEO-val kapcsolatos területek nagyon gyakran változnak. Milyen gyakran érdemes revidiálni a weboldalunk SEO optimalizálását?

Egy weboldal alap beállításait (domain elérhetősége, https, indexálás, robots.txt, url struktúra, címek, címsorok beállítása, stb) egyszer kell jól megcsinálni. Utána pedig arra kell figyelni, hogy a növekedés során ne rontsunk a weboldal gyorsaságán. Néhány dolog, amire figyelni kell az “építkezés” során:

  • Képek méretének optimalizálása
  • Képek elnevezése
  • 404 oldalak átirányítása
  • Új kategóriák helyes beillesztése a weboldal struktúrájába

Dinamikusan növekvő cégeknél évente érdemes Technikai SEO ellenőrzést csinálni. Kisebb, statikus oldalak esetén ezt elegendő akkor megcsinálni, amikor komolyabb szerkezeti módosítás van a weboldalon.

– Befolyásolhatják-e a SEO stratégiát az azonos területen működő versenytársak?

Azt gondolom, hogy a versenytársaktól tanulni helyes dolog. A legtöbb projektünknél a versenytársak eredményeit is górcső alá vesszük és tanulunk tőlük. Ugyanakkor nem szabad vakon követni a versenytársakat – egymás másolása vezethez oda, hogy butaságot másol az ember. Láttunk már mi is olyan iparágat, ahol az egész iparág SEO szempontból nem megfelelő megoldásokat választ.

– Mi volt az az elmúlt 2-3 évben, amiről úgy gondolod hogy a piaccal akár szembe is menve, Ti magatok jöttetek rá, és egyedi megközelítést jelent a SEO-ban?

A kereső szolgáltatók (mint pl. a Google) arra törekszenek, hogy a felhasználók minél relevánsabb és értékesebb tartalmat kapjanak. A keresőoptimalizálás ebben segíti weboldalak tulajdonosait. Ez az általános elv a kezdetek óta nem változott. Az elvek betartásán optimalizálnak folyamatosan, javítják az algoritmusokat.

Az ügyfeleink eredményein azt látjuk, hogy az egyes algoritmus változások nem vagy nagyon kis mértékben befolyásolják a helyezéseiket. Ez azt gondolom jó jel. 🙂 A megközelítésünk lényege, hogy jót és jól csinálunk, nem használunk tiltott (“black-hat”) technikákat és hosszútávban gondolkozunk. Gyors eredményekért a jelenben nem áldozzuk be a hosszútávú sikereket.

– Hol és hogyan érhetik el a BP Digital-t az Ecommerce Hungary tagságába tartozó kereskedők?

A legegyszerűbben weboldalunkon tudnak utánanézni a SEO esettanulmányainknak, ügyfeleinknek és itt is fel tudják velünk venni a kapcsolatot.