Átalakul a Vedd a neten! webshop minősítő rendszer

 In Hírek
2012. októberében indult el a SzEK.org kezdeményezéseként, az NFH-val együttműködésben kialakított Vedd a neten! Webshop minősítő rendszer. Azóta több mint 50 e-kereskedő szerezte meg a minősítést és kétszer ennyien töltötték ki az önellenőrző kérdőívet. A rendszer indulása óta szerezett tapasztalatok és az idén életbe lépett jogszabályváltozások alapján most frissítjük és kis mértékben átalakítjuk a rendszert.

A minősítőrendszerrel kapcsolatos feladatok jóval nagyobb erőforrásokat igényeltek, mint amire számítottunk. A megszerezett tapasztalatok alapján már menet közben elvégeztünk egy fejlesztést, de most, az idén életbe lépett jogszabályváltozások miatt amúgy is szükséges frissítéssel együtt, jelentősen átalakítjuk a kérdőívet. A minősítés folyamata nem fog változni, csak az eddigi mintegy 70 kérdés helyett 25-re szűkítjük a listát, illetve nagyobb hangsúlyt kap az önellenőrzés feladata.

A legtöbb fennakadást az okozta, hogy – részben a saját kommunikációs hibáinkból adódóan – nem volt minden jelentkező számára világos, hogy a minősítés mit jelent. A folyamatnak elvileg a következőképpen kellene zajlani:

  1. A webshop regisztrál a minősítő rendszerbe
  2. Végigmegy az önellenőrző kérdőíven és egyenként ellenőrzi, hogy a webshopja megfelel-e az ott felsorolt feltételeknek.
  3. Azoknál a pontoknál, amelyeknél megfelel, „igen”-t jelöl, amelyeknél pedig nem felel meg, „nem”-et.
  4. A „nem”-mel jelölt pontok esetében elvégzi a webshopján a szükséges változtatásokat. Amennyiben a feladat nehézsége indokolja, szakember segítségét veszi igénybe. Például nem kezd el maga ÁSZF-et fabrikálni, hanem felkér erre egy jogászt.
  5. A „nem”-mel jelölt pontoknál ismét ellenőrzi a listát és a pótolt hiányosságoknak megfelelően a választ „igen”-re állítja.
  6. Beküldi – és csakis ekkor, nem előbb! – a listát ellenőrzésre. Eddig a pontig a rendszer teljesen ingyenes, bárki szabadon használhatja. Fizetni csak azért kell, hogy a SzEK.org szakemberei ellenőrizzék, hogy a webshop tényleg megfelel a kérdőívben felsorolt jogszabályi előírásoknak.
  7. A webshopot a kérdőívben felsorolt pontoknak megfelelően ellenőrizzük. Ha mindent rendben találtunk, kiadjuk a minősítést; ha nem, akkor a lista visszakerül az e-kereskedőhöz, azon pontok megjelölésével, amelyeket nem találtuk rendben. Itt általában rövid szöveges kiegészítést teszünk. Az ellenőrzést csak addig folytatjuk, amíg a hibás pontok száma el nem éri a hármat, ezt követően a lista megy vissza a kereskedőnek. Ez tehát nem jelenti azt, hogy összesen három hiba van! A harmadik hiba után következő pontokban még további hibák lehetnek. Mindezt háromszor lehet megismételni, azaz háromszor három hiba után a lista újbóli beküldéséért ismét fizetni kell a minősítési díjat.

Mi okozza a problémákat?

  • A legalapvetőbb probléma, hogy a listát kitöltők nagyon nagy százaléka nem azt teszi, amit a 3., 4. és 5. pontban leírtunk, hanem automatikusan mindent „igen”-re állít, és beküldi a kérdőívet, hogy majd mi úgyis kiszűrjük a hibákat és megírjuk, hogy kell őket kijavítani.
  • A minősítési folyamatra vonatkozó szabályok szerepelnek a rendszer ÁSZF-jében, amelyet minden regisztráló e-kereskedőnek el kell fogadnia. Sajnos – bár nem szokatlanul – ezt a kereskedők többnyire úgy teszik meg, hogy nem olvassák el a tartalmát.
  • Mi magunk is sokszor következetlenek voltunk az ellenőrzés során, mert rosszul értelmezett jófejségből nem álltunk le az ellenőrzéssel három hiba után, így azt sugalltuk a kereskedőnek, hogy mi minden hibáját megtaláltuk, sőt, leírjuk neki, hogyan kell kijavítania.

A rendszer átalakítása után az e-kereskedő figyelmét hangsúlyozottabban felhívjuk arra, hogy webshopjának minősítésre alkalmas állapotba hozása az ő feladata, ehhez mi tanácsadást nem nyújtunk, csak az eredmény megfelelőségét ellenőrizzük.

Továbbá figyelmeztetjük, hogy a lista beküldésével:

  • vállalja, hogy minden pontot alaposan leellenőrzött és azok helyessége érdekében minden feladatot elvégzett
  • kijelenti, hogy az ÁSZF-et szakemberrel íratta meg
  • tudomásul veszi, hogy három hiba felfedése után az ellenőrzést felfüggesztjük mindaddig, míg az összes hiba javításáról nem gondoskodik.

A módosítás ezen része azokat nem érinti, akik a minősítést már megszerezték. Akiknél folyamatban van a minősítés, azoknál ezt az átalakítás után, az új szabályoknak megfelelően zárjuk le. Amennyiben ez nem felel meg számukra, kérhetik a folyamat törlését. Ebben az esetben a befizetett díjat visszafizetjük számukra.

A módosítás azon része, amely a jogszabályváltozásokkal kapcsolatos (pl. az elállási jog 8 munkanapról 14 naptári napra módosulása), a már minősített e-kereskedőket is érinti. Az ő esetükben a vonatkozó pontokat hamarosan újra ellenőrizzük, amiről természetesen értesítést fognak kapni. Bízunk benne, hogy ez senkinek nem fog problémát okozni, hiszen remélhetőleg már régen elvégezte a szükséges jogszabályi változtatásokat!

Legutóbbi bejegyzések