Az államnak is fizethetünk majd elektronikusan

 In Hírek

Egységes keretben

Az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP) előkészítése során több tárca és intézmény is javaslatot tett az elektronikus fizetést a közigazgatásban lehetővé tevő projektre. Az ilyen fejlesztéseket koordináló szervezet, a Pénzügyminisztérium Informatikai Szolgáltató Központ (PMISZK) lett az egységes projekt gazdája és felelőse. A központ vezette konzorcium tagja az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala, a Miniszterelnöki Hivatal és a Vám- és Pénzügyőrség. A rendszert a Magyar Államkincstár fogja működtetni, és részt vesz benne a Magyar Nemzeti Bank is.
A projekt egyik célja, hogy az elektronikus ügyintézés során lehetőség legyen a bankkártyával, illetve az internetbankon keresztül történő fizetésre. A másik az, hogy ahol az ügy jellege miatt szükség van a személyes megjelenésre (például okmányok kiállítása), ott pedig bankkártyával lehessen fizetni, akárcsak bármilyen üzletben. Ezzel a személyes ügyintézés is felgyorsul (nem kell a csekkel még egyszer sorban állni), és a befizetések pontossága is javul. (Természetesen megmaradnak az eddigi fizetési lehetőségek is.)

Gyorsabban, egyszerűbben

A teljes elektronikus fizetési rendszer több elkülönülő, de egymást szervesen kiegészítő részből áll majd. A legfontosabb a Központi Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszer (EFER) és az azt létrehozó horizontális projekt, amely az egységességet képviseli a közigazgatási e-fizetési megoldásban. Az egyes államigazgatási szervek (okmányirodák, APEH, Vám- és Pénzügyőrség) az általuk megvalósított úgynevezett vertikális projektek révén gyorsan és egyszerűen építhetik be működésükbe az elektronikus fizetési szolgáltatásokat, és kapcsolhatják azokat be az EFER-be.
Az EFER a piacon jelenleg is elérhető elektronikus fizetési megoldásokra támaszkodik. A bankkártyás fizetés a megszokott módon zajlik, az internetes fizetés területén azonban fontos előrelépést lesz. A fizetés alapvető adatait (összeg, célszámla, ügyazonosító) az EFER átadja az ügyfél által kiválasztott internetbanki rendszernek, így az ügyfél mentesül az átutalás adatainak bevitelétől: csak el kell indítania az átutalást, amely így pontos adatokkal teljesül. A projektben meghatározzák és létrehozzák az adatok átadására szolgáló felületet, az internetbanki szolgáltatást nyújtó hitelintézetek pedig önkéntesen csatlakozhatnak ahhoz.
Az EFER lehetőséget teremt majd az ügyintézéshez kötődő fizetési kötelezettség egy összegben, egy tranzakcióval történő megfizetésére, abban az esetben is, ha a befizetés több számlát érintene (így például használt gépjármű behozatala esetén egy összegben fizethető a vám, az import áfa és a környezetvédelmi termékdíj).

A pénz itthon marad

A projekt támogatási szerződését 2008. július 21-én írták alá. A támogatás összege közel 4 milliárd Ft (3986 millió Ft), ebből nettó 1,6 milliárd jut az EFER kiépítésére.
A kivitelezést végző konzorcium vezetője a Getronics Magyarország Kft.; az erről szóló szerződést 2009. június elején írták alá a vállalat és az államigazgatás képviselői. Rátkai Péter, a Getronics ügyvezető igazgatója az aláírás során elmondta: az összeg mintegy 70 százaléka magyar szakértők és informatikusok munkájának fedezésére szolgál, csak a maradék 30 százalékból kerül sor hardver és alapszoftver beszerzésére.

 

Recent Posts