A megalakult vállalkozások és létrehozott weboldalak számának növekedésével egyre fontosabbá válik az is, hogy a jól felépített és ismert márkánk, cégnevünk ki tudjon tűnni a versenytársak közül.
Bizonyára senki sem szeretné, ha mondjuk egy betű eltéréssel vagy más domain végződés használatával egy nagyon hasonló webcímen lenne jelen a konkurencia. Ez sajnos gyakran előfordulhat és bevált taktikának is számít, de van megoldás a megelőzésére.
Miért fontos a márkavédelem?
A márkavédelem fontosságát feltehetően kár is lenne magyarázni, a webshop és cégtulajdonosok tisztában vannak vele, hogy a jól felépített márkájuk egyediségének megőrzése kulcsfontosságú tényező. A legtöbb cég próbál is mindent megtenni azért, hogy biztonságban tudja brandjét. Védjegyeztetik nevüket, logójukat vagy az egyéb, hozzájuk köthető elemeket és igyekeznek minél teljesebb körűen figyelni a piacot. Az internet világában egyre nehezebb időben észrevenni, ha megjelent egy új konkurencia, vagy valaki a cégünk, márkánk nevével, logójával esetleg ezek közeli verzióival próbál meg visszaélni, vagy csak a véletlennek köszönhetően, de összetéveszthetőségre ad okot a létezésük.
Manapság szerencsére már bőven találunk hasznos szolgáltatásokat, melyek segítségével egyre könnyebben észrevehetjük a nem várt versenytársakat és ha szükséges, megvédhetjük brandünket. Ilyen például a sajtófigyelés, értesítő bizonyos kulcsszavak megjelenéséről online cikkekben és a domain figyelő is.
Az online jelenlét a legtöbb vállalkozás esetében nélkülözhetetlen, a weboldal létrehozásához pedig domain névre van szükség. Ezek egyedi nevek, melyeket ha egyszer valaki regisztrált, utána nem könnyű megszerezni. Éppen ezért érdemes már a cég indulásakor lefoglalni az összes hozzá kapcsolódó, a jövőben hasznosnak vélt domain nevet, mielőtt a konkurencia vagy valaki más csap le rájuk. Számtalan esetben előfordult már ugyanis, hogy a brand név elgépeléséből vagy félreértéséből származó verzióit bejegyezte a konkurencia és a saját oldalára irányította így a látogatókat.
Továbbá lehetőségünk van figyelni a frissen regisztrált vagy lejárni készülő domain neveket is számunkra releváns kulcsszavak alapján. Ez szintén rendkívül hasznos lehet, hiszen így azonnal értesülünk, ha valaki újonnan jelenik meg a mi területünkön, vagy a márkanevünket, esetleg a domainünk közeli verzióját jegyzi be. Amennyiben visszaélésről van szó, vagy védjeggyel rendelkezünk az adott szóra vonatkozóan, akkor még időben meg tudjuk tenni a szükséges lépéseket, mielőtt a domain véglegesen bejegyzett státuszba kerül.
Mindezek megelőzése és honlapunk bebiztosítása érdekében érdemes több domain nevet is lefoglalni, melyeket aztán a weboldalunkra irányítunk. Ilyenek lehetnek:
- A márkanevünk különféle verziói (kötőjellel, ékezettel stb.)
- Az elgépelésből vagy félreértésből származó variációk
- Több domain végződés használata (.hu, .com, .net stb.)
- A vállalkozáshoz kapcsolódó kulcsszavas domain nevek alkotása (pl.: asztalosszeged, budapestifogorvos)
A lejáró domaineket szintén érdemes figyelni, mégpedig azért, mert így olyan nevekre is szert tehetünk, melyek eddig foglaltak voltak, de a tulajdonos már nem akarja megújítani őket. A lejáró domainekre titkos aukció során van lehetőség licitálni, így a cégünkhöz jól használható, értékes domain nevekre tehetünk szert, melyeknek nem feltétlenül csak a nevük jó, de a korábban létrehozott minőségi tartalomnak és külső hivatkozásoknak köszönhetően jobb minőségi mutatóval –Domain Authority-vel– rendelkeznek, mint az újonnan bejegyzett domainek.
A cikkhez a szakmai segítséget az Ecommerce Hungary tagjától, a Rackhost-tól kaptuk.