A 2019. év utolsó Ecommerce Meetup-jának témája a növekedés menedzsment volt, ami igen sok, a szektorban dolgozó cég számára stratégiai és időszerű kérdés.
Az este a hagyományoknak megfelelően tagi bemutatkozókkal kezdődött, a három vendég közül kettő online marketing, egy pedig technológiai területről érkezett. Szesztay Péter a BP Digital ügynökséget mutatta be, akik SEO területen nyújtanak szolgáltatásokat. Tálosi Ádám a ROI Foundrytól az előző terület mellett még a tartalommarketing fontosságáról is beszélt. Harmadikként Kiss Dániel a Liferay platform szolgáltatását ismertette röviden a hallgatósággal.
A szakmai program Donáth Fruzsina (SmartCommerce Consulting) előadásával kezdődött, amely rövid, ámde annál tartalmasabb áttekintést adott arról, miként lehet jól felépíteni a hatékony és eredményes növekedést támogató stratégiát. Három fontos alappillér került említésre:
- a szervezeti felépítés, a cégkultúra fejlesztése, felkészítése a digitális transzformációra
- az ehhez szükséges, konkrét fókuszokkal rendelkező stratégia megalkotása
- és a szükséges erőforrások biztosítása
A fejlesztés csak akkor lehet sikeres, ha a meghatározott célok a valós vásárlói igények kielégítését szolgálják, valamint rendelkeznek olyan tartalommal ami a piacon már elérhető szolgáltatásokhoz képest újat, vagy új megközelítésben, új értékekkel ad.
Az ecommerce cégek számára ez megnyilvánulhat például látványos választékbővítésben, a nyújtott szolgáltatások kiterjesztésében (esetleg teljesen új szolgáltatással való megjelenésben), vagy logisztikai, esetleg ügyfélszolgálati folyamatok optimalizálásában. A használt megoldások közül pedig említésre kerül az automatizáció, az új területekre a megfelelő kulcsemberek biztosítása, illetve a rugalmasabb működést biztosító agilis vagy lean típusú szervezeti modell bevezetése.
Minden esetben nagyon fontos a komplex rendszerben gondolkodás, illetve a különböző KPI-ok felállítása, és a felelős területeken ennek mérése, elszámoltatása.
Az elhangzottak alapján a fenntartható növekedés kulcsa három pontból áll:
- egyértelmű stratégia
- ökoszisztémában való gondolkodás
- ügyfélközpontúság
Ezen gondolatsorral indult a kerekasztal beszélgetés, melyben a hazai kereskedelmi piac nagy szereplőit képviselve négy szakember vett részt: Garamvölgyi Zita a Decathlon, Fürjes Ádám a Rossmann, Szomolányi Márk az Auchan, és Lázár Arnold az Euronics képviseletében.
A válaszok szinte összecsengtek: a piac, és a vásárlói igények egyre gyorsabb és diverzebb változása fokozott figyelmet igényel, amibe akár a már megtervezett stratégia menet közbeni módosítása is beleférhet.
Mind a négy szereplő másként kezeli a növekedést, hiszen eltérő piacon, eltérő kihívásokkal dolgoznak. De mindenhol közös pont volt, hogy az ügyfélkiszolgálás, az ügyfélélmény, a komplex megoldások biztosítása kiemelten fontos.