Crossborder kisokos

 In Tudásbázis

A 2018-as év egyik ismert hívószava az e-kereskedelemben a “cross border”, azaz a határokon átnyúló kereskedelmi tevékenység. A magyarországi webáruház tulajdonosok csak igen kis része nyitott az export értékesítésre, pedig az elektronikus kereskedelemben pedig mi sem természetesebb, mint a fizikai határok nélküli létezés szabadsága.

 

Minden nehéz úton való elindulást meggyőz az akarat és, avagy  Határaink többsége csak az elménkben létezik” – ezzel a gondolattal zárta előadását a májusban tartott akadémián, és a júniusi Elektronikus Kereskedelem Konferencián a Csomagkuldo.hu vezetője, Pajda Marianna.

Előadásában mindkét alkalommal azzal a kérdéssel foglalkozott, hogyan gyűjtsenek információkat a külföldi terjeszkedéshez a magyar webáruházak szakértői, hogyan tudják megvalósítani terveiket, valamint hogyan kerüljék el a gyakori hibákat. A siker titka a pontos információk, megbízható forrásból:

  • Piacfelmérés és elemzés
  • Jogszabályok a célországban  
  • Weboldal / webáruház szöveges tartalmainak fordításai
  • SEO, PPC és és egyéb marketing eszközös helyi specialitásai (árazás, célközönségek)
  • Logisztika és fizetés módok használata (vásárlói igények)
  • Ügyfélszolgálat szükségessége

Az eddigi tapasztalatok alapján a szakember a legfontosabb 10 hibára hívta fel a webáruház tulajdonosok figyelmét – ezek azok amelyek tapasztalata alapján gyakran előfordulnak a külföldi terjeszkedésnél:

  1. A saját kulcsfontosságú előnyeink figyelmen kívül hagyása: Elemezzük a külföldi piacot, de fontoljuk meg, hogy tudjuk az előnyeinket külföldön is hasznosítani.
  2. Egyszerre csak egy piacra való lépés: Igen, így bonyolultabb lesz, de NE koncentráljunk csak egy piacra. Mindig jobb, ha a kockázatot több részre osztjuk.
  3. A webáruháza egyszerű klónja a magyarnak: Nem csak a nyelvre és pénznemre gondolunk, optimalizálni kell az egész platformot, a szöveges tartalmat, az elérhető funkciókat is a helyi trendeknek és igényeknek megfelelően.
  4. A webáruház weboldalának elégtelen lokalizációja: Itt a kapcsolatra vonatkozó adatokra figyeljünk, mint a vásárlóéra, úgy a sajátunkra.
  5. Anyanyelvi szinten beszélő munkatársak hiánya: Ez a bizalom kulcsa, mint a weboldal fordításánál, úgy az ügyfélszolgálatnál.
  6. Nem megfelelő tesztelés: A webáruház minden új verziójának minden funkcióját ellenőrizni kell, mielőtt élesben futna.
  7. Nem megfelelő szállítmányozó választása: Számos fuvarozó működik nemzetközi szinten, de ez nem jelenti azt, hogy minden országban ugyanolyan minőségű és széles körű szolgáltatást nyújt.
  8. Nem megfelelő ár- és pénzügyi stratégiák: Árképzés, ÁFA, ÁFA- regisztráció kötelezettség, árfolyam változások, helyi banknál vezetett bankszámla hiánya.
  9. Nem vesszük figyelembe a helyi politikai, közéleti hangulatokat: Ebben az anyanyelvi szinten beszélő munkatársak tudnak segíteni, de érdemes figyelni a visszajelzéseket a közösségi oldalakon, árukereső oldalakon.
  10. Az igazi élet ismeretének hiánya: Próbáljunk legalább egy hetet eltölteni minden egyes országban, ismerkedjünk meg a helyiekkel, a mentalitásukkal, érdekeikkel és preferenciáival.

 

És mindenek előtt: Ismerjük meg a leendő külföldi vásárlóinkat!

Az alábbi prezentációban betekintést nyerhetünk négy környező ország (Szlovákia, Csehország, Románia, Lengyelország) vásárlói attitűdjébe, illetve konkrét adatokat is láthatunk az adott ország vásárlóerejéről, vásárlási- és  fizetési szokásairól.

Ajánlott bejegyzések
Ecommerce Hungary