fbpx
 In Hírek, Interjúk, Kiemelt, Tagi bemutatkozók

Az Edenred meghatározó szereplője a dolgozói juttatások piacának, úgy Európában, mint világszerte. Mint a piac többi területén, itt is utat tör magának a digitalizáció: a dolgozóknak szánt juttatások manapság már nem csak papír alapú utalványok, hanem kártyák formájában is forgalomba kerülnek, és az elfogadóhelyek között is egyre több az online beváltási lehetőség. Az eddigi eredményekről és a jövő terveiről kérdeztük Halász Pétert, az Edenred Magyarország Elfogadóhelyi kapcsolatokért és Telesales területért felelős vezetőjét.

 

Hogy-hogy nem találkoztunk az Edenred nevével az elmúlt 2-3 évben a sajtóban, a kereskedelem világában, mi ennek az oka, és várható-e ebben változás a jövőre nézve?

A dolgozói juttatási piacon korábban az Edenreden kívül 2 nagy francia piaci szereplő, majd az állami tulajdonú Erzsébet Utalványforgalmazó volt jelen. Egyrészt hozzá voltunk szokva, hogy a tájékoztatási és igényfelkeltési feladatok megoszlanak a piaci szereplők között, így jóval kisebb megjelenéssel is sikert lehetett elérni, másrészt pont az állami szereplő kapcsán volt egy időszak, amikor az Edenred üzleti érdekének a védelméért jogi úton is ki kellett állni, ami eleve nagy sajtó visszhangot kapott. Harmadrészt 2019 január 1-től jelentősen megváltoztak a dolgozói juttatásokat érintő adózási szabályok, amely nagy bizonytalanságot jelentett a tervezésben. Mára már látjuk, hogy a SZÉP kártya szolgáltatókon kívül gyakorlatilag egyedüli juttatási szereplőként vagyunk jelen a piacon. Több, mint 600 ezer potenciális felhasználóval tartjuk jelenleg is a kapcsolatot, ebből kiindulva sokkal jelentősebb tájékoztatási feladataink vannak már, amelyhez az elmúlt évek eredményei és a jövőre vonatkozó elvárásaink teret is engednek.

 

Az employee benefits mint terület a HR-en belül véleményetek szerint mennyire hangsúlyos a magyarországi munkáltatóknál, hogyan állnak ehhez? Változtatott-e ezen bármit is a mostani világjárvány?

Tapasztalatunk szerint a vállalkozások 2/3-a továbbra is használja a dolgozói juttatásokat motiválásra, munkaerő megtartásra, valamint a cégek 44%-a más típusú juttatást is ad a SZÉP kártya mellett. A járvány hatása kettős: egyrészt azon cégek, ahol jelentős visszaesést szenvedtek el, ott előfordul, hogy felfüggesztették a juttatásokat, ugyanakkor a munkáltatók nagy része széles körben elkölthető, mindennapi megélhetést támogató juttatást ad dolgozóinak ebben a nehéz helyzetben. Ennek kifizetésére a szochó csökkentésből adódó céges megtakarítás és a minimálbér 10%-áig kedvezményes adózással adható csekély értékű ajándék lehetőséget is ad.

 

Az Edenred is digitalizálódott, megjelentek új, modern, Mastercard alapú kártyás termékei. Mit kell tudni ezekről?

Az Edenred fő stratégiai partnere világszinten a Mastercard, aminek köszönhetően prepaid kártyás megoldásaink a bankkártyákhoz hasonlóan kényelmes, gyors és biztonságos contactless fizetési lehetőséget biztosítanak online felhasználhatósággal. Az Edenred 27 éves hazai piaci tapasztalata, rendkívül széles körű hálózata és a Mastercard technológia lehetőséget ad arra, hogy nagyfokú rugalmassággal alakítsunk ki egyedi ügyféligényeknek megfelelő megoldásokat, akár egyedi designú, adott régióra, vagy üzletkategóriára behatárolt, vagy egyéb szempont szerinti beállításokkal, amiknek tulajdonképpen csak a csillagos ég szab határt.

 

A kereskedelemben manapság már a többcsatornás értékesítési ökoszisztémák az igazán hatékonyak. Az Edenrednél mennyire fontos hogy az elfogadóhelyek sorában is egyre több online beváltóhely legyen?

A többcsatornás szerződött elfogadóhelyeinknél nem teszünk különbséget, online és offline is visszük a plusz vásárlóerőt az adott vállalkozásnak. A járványhelyzetben világszinten tapasztaltuk, hogy a karantén következtében az offline tranzakció szám drasztikus visszaesésével párhuzamosan megsokszorozódott a webes vásárlások száma. Eltökélt szándékunk, hogy az elsősorban online csatornával működő kereskedőknél is legalább olyan széles legyen a szerződött elfogadói kör, mint az alapvetően offline térben erősebb kereskedők között, ezért is leszünk ott az idei évben először az év legjelentősebb e-kereskedelmi rendezvényén, az Ecommerce Summiton.

 

Hogyan definiálja magát az Edenred a mai magyar környezetben, ki ő?

Az Edenred mára már sokkal szélesebb igényre nyújt megoldást, mint a korábbi „kajajegyek” (étkezési utalványok). Megoldás vagyunk iskolakezdésre, szociális és dolgozói juttatásokra, ajándékozásra, továbbá üzleti célú eladás- és vásárlásösztönzésre is. Ennek megfelelően kereskedelmi és szolgáltatói partnereink, munkáltatók, munkavállalók és egyéb felhasználók közötti összekötő kapocsként tekintünk magunkra. A kereskedők szemszögéből véleményünk szerint egy speciális forgalomnövelő marketing eszköz vagyunk, amellyel jelentős vásárlóerő érhető el.

 

Hogyan látjátok, mik azok az előnyök, hozzáadott értékek, amik nem ivódtak bele a köztudatba a dolgozói juttatások területén? Mi az amit Ti az elmúlt 5-10 év hazai tapasztalatából ki tudnátok emelni?

Széles körben elkölthető, kedvezményes adózású, vásárlóerőt növelő dolgozói juttatásokra mindig szükség lesz Volt olyan időszak, amikor számtalan ilyen lehetőség közül választhatott a HR szakma, most szűkebb a paletta, de így is bőven van lehetőség. Az év végi időszakhoz közeledve kiemelnénk, hogy az év végi jutalmazás során fontos szerepe van annak, hogy a jutalom a bértől elkülönülten, lehetőség szerint külön megoldásként jusson az el a munkavállalóhoz, ezzel is elmélyítve a figyelmesség érzetét. Sokan még ma sem élnek a csekély értékű ajándék juttatás formájában való használatával: a minimálbér 10 százalékáig évente egy alkalommal nemcsak a munkavállalóknak, hanem azok hozzátartozóinak is  kiadható, egyes meghatározott juttatásként, kedvezményes adóteherrel.

 

A nemzetközi háttérnek mik a legfontosabb előnyei?

46 országban való jelenlétünkkel, 50 millió felhasználóval, 2 millió elfogadóhellyel és 850 ezer vállalattal állunk aktív üzleti kapcsolatban 31 milliárd eurós forgalommal. Az ebben rejlő szakmai tudást a piaci igények szerint folyamatosan átültetjük a hazai gyakorlatba is. Ennek következménye az elmúlt időszak jelentős növekedése az üzleti motiválás szegmensben, illetve ennek köszönhetően vezetjük be hamarosan elsőként a Mastercard alapú SZÉP kártyát, contactless támogatással, online szerződéskötéssel, személyre szabott segítséggel elfogadóhelyeink számára.