fbpx
 In Hírek

Október 31-én tartotta “Fogyasztóvédelmi Péntek” elnevezésű rendezvénysorozatának soron következő alkalmát  az ITM Fogyasztóvédelemért felelős államtitkársága (az ünnepek miatt rendhagyó módon csütörtökön), amelynek központi témája ezúttal az online élelmiszerkereskedelem volt.

Keszthelyi Nikoletta helyettes államtitkár elmondta, hogy a fogyasztóvédelmi péntek sorozat célja, hogy a hatóságok és a piaci szereplők kicserélhessék egymással tapasztalataikat, ezzel lehetőséget teremtve annak hogy a jogszabályi környezet a lehető leginkább a piac érdekeit szolgálja.

A megbeszélésen a Tesco, az Auchan, a CBA és a GRoby képviselői, míg hatósági oldalról az ITM mellett Budapesti Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi hatósága képviseltette magát.

Elsőként Keszthelyi Nikoletta ismertette az online tevékenységek ellenőrzésére szakosodott IT labor eddigi munkáit, kihangsúlyozva hogy eddig több mint kétezer ellenőrzésen vannak túl, ami igen jelentősnek mondható figyelembe véve azt, hogy Mo-n alig több mint ötezer régebb óta üzemelő és jelentős forgalommal bíró regisztrált webáruház működik. Kihangsúlyozta, hogy az FMCG szektorban történ ellenőrzések során semmilyen kirívó szabálytalanságot nem találtak (a próbavásárlások során sem), csak a kisebb hiányosságok voltak jellemzőek.

Az online FMCG piac idén új nagy szereplővel (SPAR online) bővült, de a nem teljes választékkal rendelkező online szakáruházak száma kis dinamikusan nő ezen a területen. Összességében tehát elmondható, hogy a kínálati oldal ilyen mértékű fejlődése a közeljövőben látható módon átalakíthatja majd a fogyasztói szokásokat. Az élelmiszer jellegű termékek online beszerzésében pedig sok, a más termékkörökétől eltérő sajátosság fedezhető fel – elég csak a speciális tárolási és szállítási feltételeket igénylő árucikkekre (zöldség, gyümölcs, felvágott, mélyhűtött termékek) gondolni.

Ezen kívül még több egyedi sajátosság is napirendre került:

  • Az elállási jog alkalmazása itt is kötelező, de sok esetben speciális gyakorlatot igényel (átvételkor észrevett minőségi kifogás kezelése)
  • Külön problémakört jelent az un. “helyettesítő termékek” kezelése, azaz amikor a megrendelés és kiszállítás között eltelt időben a kívánt termék készlete megváltozik, így annak teljesítése meghiúsul. Az ezzel kapcsolatos kötelezettségeget és lehetőségeket a vásárlási szerződésben (ASZF) kell egyértelműen szabályozni.
  • Az élelmiszer vásárlás kapcsán szükség lenne szolgáltatói és hatósági oldalról egy egységes, edukáció jellegű kommunikációra, hiszen sokkal összetettebb és változatosabb vásárlói réteget vonz mint pl. a műszaki cikkek vagy könyvek online kereskedelme

A közel két órás beszélgetés végére a résztvevőknek volt alkalmuk megismerni egymás álláspontjait, és több előrelépési pontot is megfogalmaztak, többek között egy olyan piackutatás létjogosultságát, ami a környékbeli országok (Csehország, Lengyelország) jogszabályi megoldásait és iparági tapasztalatait gyűjti össze, alapot adva a jogszabályalkotók munkájához.