Hogyan működtess sikeres webáruházat egy nehezen értékesíthető termékkel?

 In Hírek, Interjúk, Tagi bemutatkozók

Interjú Elekes Attilával, a BHPgumi tulajdonosával

2014-ben az Árukereső Ország Boltja versenyének autó-motor népszerűségi kategóriában első helyezett, 2018-ban több mint 500 induló hazai webáruház közül a KKV fődíj kategória második helyezettje Az év internetes kereskedője versenyén. BHPgumi tulajdonosával, Elekes Attilával készítettünk interjút.

 

Honnan indult a BHPgumi és hol tartotok ma?

A Corvinus egyetemről indultunk, internetes fejlesztésekkel foglalkoztunk elsősorban. Az ügyfeleknek fejlesztett online rendszerek nyomán, megláttuk az e-kereskedelemben a lehetőséget. Majd 2010-ben azzal a stratégiával vágtunk bele a gumiabroncs értékesítésbe, hogy minden ezzel kapcsolatos kulcsszóra felépítettünk egy-egy külön webáruházat. Volt amikor párhuzamosan 8 webshopot és egy külön mobil-áruházat üzemeltettünk. Néhány év után rájöttünk, hogy rengeteg plusz munkával jár ez a koncepció. Ebben az időben találkoztunk először egy számunkra új gondolattal is, a brand építéssel.

2 év alatt szépen sorra beolvasztottuk a webáruházakat a BHPgumi alá. Így ma már mindössze 2 brand alatt üzemelünk, fő brandünk a BHPgumi mellett a másik márkánk a NANO-TYRE. A BHPgumi-nál ingyenesen szállítunk, a NANO-TYRE esetén mindig van szállítási díjunk.

A BHPgumi legnagyobb USP-je, hogy hatalmas választékot kínál, gyors, megbízható és mindent ingyen szállítunk. Az optimalizált logisztikai folyamataink miatt mi sokszor fizikailag nem is látjuk az abroncsokat. Gyorsabb, ha a termék nem érkezik be fizikailag a raktárunkba, hanem egyből kiszállítja a partnerünk a regionális raktárából a vásárlónak. Emellett persze saját raktárkészletünk is van, és a külföldi beszerzéseink nagy része is előbb fizikailag nálunk landol.

Igyekszünk mindent optimalizálni és automatizálni, hogy a lehető legkényelmesebb, leggyorsabb folyamat fusson a háttérben az ügyfél szempontjából. Hála a gondolkodásmódunknak, 2017-ben több mint 55.000 abroncsot, felnit értékesítettünk online. Valamint elindítottuk a saját viszonteladói felületünket is a GUMI B2B-t.

 

Miért éppen Románia felé terjeszkedtetek?

Három okból kifolyólag, először is 2012-ben Romániában kötelezővé tették a téli gumi használatát, ami kapóra jött. Az így kialakult piaci fellendülés idején nyitottuk meg a webáruházainkat.

A második ok a híresen rossz román infrastruktúra volt, a harmadik pedig a kedvező e-kereskedelemi színvonal. Ők ilyen téren jóval előrébb járnak mint mi, emellett a piac is kétszer akkora, mint a magyar. Nem volt kérdés, hogy ez a mi irányunk.

 

Másoknak is javasoljátok a crossborder e-kereskedelmet?

Abszolút. A magyar piacra gyors ütemben jönnek a külföldi versenytársak: csehek, szlovákok, németek, lengyelek. Hatalmas marketing büdzsével, intenzív marketing kommunikációval törnek be. Ők a mi belpiaci növekedési lehetőségeinket veszik el és mi is ezt tesszük keleten. Volumen növelés tekintetében sokkal jobb egy olyan piacon növekedni, ahol kevésbé számít nekünk, hogy árak tekintetében szétverjük-e a piacot. Itthon igyekszünk profitot termelni, kint pedig volument növelünk, hogy a beszerzési árszintünket tudjuk még jobban csökkenteni.

 

Mit csinálnál ma már másképp?

Nagyon szétapróztuk a figyelmünket a vállalkozásunk indításának idején. Azt látom, hogy sokkal hatékonyabb, ha egy, maximum kettő webáruházunk van, és ezekre fordítjuk a nagyobb figyelmet, energiát. Szóval fókusz, fókusz, fókusz. Fejlesztésben, marketingben, mindenben.

2 éven keresztül fejlesztettünk magunkat egy egyedi vállalatirányítási rendszert, ami komoly invesztíció volt, de maximálisan megtérült. Az automatizálás terén sokkal magasabb szintre léphettünk, ami által kevesebb az emberi hibát követünk el, a költségcsökkentések miatt az árainkat is alacsonyan tudjuk tartani, versenyképesebbek lettünk.

Mikor 8 webáruházzal üzemeltünk, még ott tartottunk, hogy Google dokumentumba írtuk fel a rendeléseinket egyesével, manuálisan szerkesztettük a státuszokat. Ma az IP telefon rendszerünk automatikusan felismeri a telefonáló ügyfeleinket és felhozza a rendeléseiket a kollégáinknak. Az átlagos rendelés feldolgozási időt 3 év alatt a harmadára tudtuk csökkenteni. Rengeteg munka van emögött és mindez nem sikerült volna, ha nincsen egy szenzációs, stabil, összetartó csapatunk a háttérben.

 

Az automatizálást az értékesítésben is alkalmazzátok?

Igen, teljes mértékben. Ahol van lehetőség humán erőforrást megspórolni ott kísérletet teszünk az automatizálásra. Nyilvánvalóan minden terület speciális, de a gumiabroncs egy különösen nehezen értékesíthető termék. Ugyanis egy ügyfél két vásárlása között rendszerint évek telnek el. Meglehetősen nehéz ilyen időtávban is fenntartani a velük való kapcsolatot, és főleg ezt automatizálni. Úgy gondoljuk, hogy akkor maradunk meg a vásárlóink fejében, és nyújtunk egy pozitív, maradandó benyomást, ha egyszerűek, gyorsak, átláthatóak a folyamataink. Emellé nagyon sok tudást, tapasztalat, segítséget adunk. Igyekszünk valódi értéket teremteni mindennel, amit csinálunk.

A honlapunknak van egy magazin menüpontja, ahol rengeteg hasznos hírt, tippet gyűjtünk össze az oldal látogatói számára, készítettünk egy fogalomtárat is, amiben összefoglaltunk minden fontos kifejezést a szakmánkkal kapcsolatban, edukációs videókat készítünk – például a téligumiválasztás szempontjairól – és ingyenes ebookunk is van, amit az érdeklődők le tudnak tölteni. Nagyon sok tartalmat gyártunk, képezzük az oldalunkra betérőket, akkor is, ha pont nem aktuális számukra a vásárlás.

Ezen felül 4 éve elindítottunk egy nemzetközi gumiabroncs értékelő weboldalt is, ahol magukat az abroncsokat lehet értékelni. Ebben a rendszerben 160 gyártó, 3.000 mintázat, 14.000 abroncsfajta, és 18.000 értékelés van már most. Emellett a különféle nemzetközi tesztek eredményi is megtalálhatóak ezen a platformon is.

A webshopunk a fenti információkat aggregáltan minden termék alatt megjeleníti, így az oldal látogatói is el tudják olvasni az objektív, valós véleményeket az adott gumiabroncsról, ezáltal egy még megalapozottabb döntést hozhatnak vásárlásnál.

Saját fejlesztésű applikációink is vannak, ezeken belül is lehet rendelni. Igyekszünk minden lehetséges módon egyszerűbbé tenni a megfelelő gumiabroncs kiválasztását, vásárlást. Az elmúlt 10 hónap alatt kétszeresére emelkedett az okostelefonon leadott rendeléseink száma, tehát kiemelt fókuszt élvez a mobil irányú üzletfejlesztés.

 

Mit jelent, hogy „zöld” gumiwebáruház vagyok?

Egyszerű az oka. Valóban „zöldek” vagyunk, igyekszünk úgy felépíteni a folyamatainkat, hogy maximálisan támogassák a környezetvédelmet.

Elsőként vezettük be az elektronikus számlázást és hagytuk el a papír alapú adminisztrációt, a kollégákkal közösen fákat ültetünk, van egy saját 500 kW-os naperőművünk is, ahol nagy mennyiségben megújuló energiát termelünk.

Hiszünk abban, hogy gyerekeink számára csak úgy teremthetünk megfelelő környezetet, életet, ha már most mi magunk is példát mutatunk nekik, és egyéni, csapat szinten is teszünk a környezetünk megóvása érdekében.

 

Mivel fordulhatnak hozzátok a tagok?

A tagok bátran forduljanak hozzánk kedvezményes ajánlatokért, ha pedig valamilyen rendezvényen találkozunk, kérdezzenek nyugodtan a fejlesztés, marketing és a crosssborder témakörében! Nagyon szívesen segítek! Köszönöm szépen!

 

Legutóbbi bejegyzések