fbpx
 In Hírek, Interjúk, Tagi bemutatkozók

Interjú Perényi Andrással, a Webshippy ügyvezetőjével

 

Ezzel a friss, szolgáltatói szemmel, hogyan látod a magyar piacot akár az ázsiai, akár a nyugati helyzet tükrében?

A magyar e-kereskedelmi piac alapvetően iszonyatos sebességgel fejlődik. Az viszont  tény, hogy a nyugati és a távol-keleti piacokhoz képest egy jó tíz éves elmaradásban vagyunk, ami két területen különösen észrevehető:

Egyrészről az online fizetés terén, mivel hatalmas nálunk a bizalomhiány, hihetetlen nagy százalékban van jelen az utánvétes fizetés választása. Másrészről pedig a logisztikai megoldásaink tekintetében. Míg az Amazon és a hozzá hasonló külföldi cégek nagyon rövid, akár néhány órás szállítási időket nyújtanak, flexibilis megoldásokkal, addig nálunk ez alig pár kereskedőnél jellemző.

Biztos vagyok benne, hogy ezen a téren is lesz változás, csak egyelőre még nem teremtettük meg a fogyasztókban ezt az igényt – ahogy anno Ford idejében is csak egy gyorsabb lóra vágytak az emberek, mert elképzelni sem tudták, hogy ennél létezhet jobb megoldás.

Egy évtizede még egy online vállalkozás indítása kevés nagyobb cég privilégiuma volt, tekintve az igen magas fejlesztési költségeket és a hosszú fejlesztési folyamatot. Ma már néhány hét alatt akár különösebb előképzettség és komolyabb tőke nélkül is el lehet indítani egy egyszerűbb online áruházat, hála a bérelhető webshop motoroknak.

Éppen ezért látom azt, hogy ez egy döbbenetes sebességgel fejlődő piac és bőven van még benne tér.

 

Mit gondolsz, miért félnek annyira a magyar e-kereskedők cross-border tevékenységbe kezdeni? Mit tanácsolnál annak, aki külföldi nyitás előtt áll?

Külföldön elindulni ma már sokkal könnyebb, mint korábban. Az online kereskedők nagy részének azonban van egy prekoncepciója ezzel kapcsolatban és kevesen teszik meg a konkrét lépéseket. Mint amikor a kiselefántot hozzákötik egy fához, beépül az elméjébe, hogy ilyenkor nem tud elmenni, és hiába nő fel, hiába tudná később elszakítani azt a láncot, meg sem próbálja, olyannyira kondicionálódott.

A magyar e-kereskedők is elfogadták, hogy van egy határ az ország körül és ezen belül lehet értékesíteni, pedig alapvetően nem annyira bonyolult ez, mint amilyennek látszik.

Szerintem alapvetően két megoldandó kérdés van a külföldi terjeszkedésnél. Az egyik a nyelvi akadály, a másik pedig a logisztikai korlátok.

Mindenki beleesik abba a problémába, hogy először kis volumennel tudna elindulni, elmegy egy logisztikai céghez, megkérdezi, mennyiért szállítanának ki, például Szlovákiába, és kap egy olyan csillagászati árat, amiért egyszerűen nem éri meg elindulni. Ezt követően pedig nagyon sokan sajnos fel is adják.

Holott például egy fulfillment cég akár erre a célra is nagy segítséget nyújthat. Nyilvánvalóan mi, a Webshippynél, kizárólag a logisztikával és ennek fejlesztésével foglalkozunk, miközben egy webshop üzemeltetője sosem lesz képes ennyi időt szánni külön erre az egy területre. Ha ebből a szemszögből nézzük, mi mindig előbb leszünk egy kicsit, jobb megoldásokat tudunk nyújtani, jobb ár-érték aránnyal.

Romániában és Szlovákiában például majdnem ugyan annyiért tudunk szállítani, mint az országon belül. Ugyanígy tudunk utánvétet is kezelni, ráadásul a szállítási árakat egy az egyben átadjuk a partnereinknek, tehát ezért mi az e-kereskedőtől nem kérünk plusz díjat. Így pedig már a webshopjuk indulásának pillanatában olyan versenyképesek tudnak lenni, mint a nagy cégek, akik már évek óta szállítanak nemzetközi szinten.

Összefoglalva, ha már ezt a logisztikai lehetőséget megtalálja egy szűkebb portfoliót értékesítő webshop, lefordítja a weboldalát egy másik nyelvre, akár még félállásban felvesz egy anyanyelvi szinten beszélő ügyfélszolgálatost – aki tud segíteni a kérdések megválaszolásában -, gyakorlatilag egyik percről a másikra el is tud indulni. Van több ilyen partnerünk, aki sikeresen lépett nemzetközi vizekre ezzel a módszerrel. Természetesen azért ezt megelőzően egy profi piackutatást kell végezni, hogy a termékének egyáltalán van-e létjogosultsága az új piacon, majd az eredmények alapján egy nyerő marketing stratégiára is szükség lesz.

 

Szerinted, miért alulreprezentált idehaza a fulfillment megoldás? Miért ragaszkodnak a legkisebbek is a saját logisztika kiépítéséhez?

A jó hír az, hogy már nem ragaszkodnak. Olyan versenyképessé tudnak válni a kicsik azáltal, ha kiszervezik a logisztikát, hogy akihez eljut az információ és megértik, hogy miként működik ez az egész, azokban már fel sem merül, saját maguk csinálják-e.  

Akik végül nem szervezik ki, azok olyan cégek, ahol valamilyen kifejezetten egyedi igény merül fel, mi pedig már nem tudjuk őket bevállalni. Például, ahol a termékgyártás közvetlenül megelőzi a kiszállítást.

Szerintem egész egyszerűen az ok, amiért eddig nem terjedt el jobban a fulfillment megoldás, az a tudás hiánya, illetve, hogy korábban nem nagyon volt olyan kiszervezett logisztikával foglalkozó cég, aki ilyen modern technológiával tudta kiszolgálni az ügyfeleket. Sokszor látszik, ahogy bejönnek hozzánk az emberek és elképednek, hogy mennyire jó megoldás ez és milyen hálásak érte, hogy létezik. Ebből látjuk, hogy nem is gondolták korábban, hogy ennyire egyszerűen megoldható ez az egész problémakör.

 

Elképesztően gyorsan növekedtek, miben látod a sikeretek titkát?

Mi alapvetően nem a logisztika világából érkeztünk, hanem a jelenlegi ügyfeleink oldaláról, azaz webshop tulajdonosként kezdtük. Éppen ezért tökéletesen ismerjük a problémáikat – elvégre mi is átéltük őket – és ezeknek a kihívásoknak a tudatában fejlesztettük ki és fejlesztjük tovább folyamatosan a rendszerünket is, valamint adunk választ a kommunikációnkban.

Ismerjük azokat a webshop motorokat, online számlázókat, amiket az e-kereskedők használnak, ezért úgy terveztük meg a saját informatikai rendszerünket is, hogy ezekkel a szoftverekkel könnyedén, pár kattintással lehessen integrálni és ezt olyannyira egyszerűen, mint senki másnál a piacon. Megállás nélkül fejlődünk, mindig azt érezzük, hogy “még mindig nem vagyunk készen” és a víziónk az, hogy a legmodernebb e-kereskedelmi logisztikai cég legyünk a régióban.

Ezt az ügyfeleink is látják, valamint ha van valami egyedi igényük, mérlegeljük, hogy mennyire lenne hasznosítható a többiek számára is és arra azonnal próbálunk egy hosszútávú, automatizált megoldást találni, ha ez lehetséges.

 

Mit jelent az, hogy skálázva tudtok növekedni?

Nálunk ez két dolgot jelent: egyrészről a terület az, amit egyre nagyobbra kell cserélni. Éppen ezért próbálunk olyan partnereket keresni, akiknél van a növekedésre lehetőség. Eddig kétszer költöztünk, de a mostani helyünkön szerencsére van hely a növekedésre. Jelenleg 1000 m2 -en vagyunk és most írtuk alá a szerződést a következő ugyanekkora területre.

Másrészről pedig a belső rendszereink olyan szinten automatizáltak, hogy nagyon hamar be tudunk tanítani egy új alkalmazottat, hiszen annyira könnyű használni és olyan részletesen kiírja az összes feladat legapróbb részletét is, hogy nem sok mindenen kell gondolkozniuk a raktárban dolgozó kollégáknak.

Tisztában voltunk vele, hogy a csomagolási folyamat hatékonysága az egyik legfontosabb feladataink között van, és ezzel a gondolkodásmóddal terveztük meg a rendszert, hogy minél gyorsabban, minél kevesebb időveszteséggel és a lehető legprecízebben működjön a csomagok összekészítése és feladása.

A fejlesztésnél egy külön részleg foglalkozik azzal, hogy a raktáron belüli folyamatokat optimalizálja, és egyfajta gamificationnel egészítse ki, hogy ezzel egyszerre növeljük a kollégák munkaélményét és hatékonyságát.

 

Mi a legnagyobb kihívás, amivel szerinted a következő 1-2 évben szembesülni fogtok?

A HR-t emelném ki leginkább, de a munkaerőpiacon most az egész világon vannak problémák. Szerencsére a kollégák jól érzik magukat nálunk, jobban, mint mást logisztikai cégeknél.  Látják, hogy nemcsak követelünk, de megteremtjük a lehetőségét annak, hogy hatékonyan dolgozzanak.

 

Te már átélted a full-on digitális nomád életmódot. Azoknak, akik csak álmodoznak róla, mit mondanál? Szerinted lehet hosszútávon így élni?

Nagyon könnyű olyan munkát találni, aminél nincs meghatározva, hol kell lenned fizikailag. És fantasztikus átélni ezt a valódi szabadságot, amikor felkelsz reggel, lemész a tengerpartra, beülsz egy kávézóba, kinyitod a laptopod, és miközben figyeled a hullámokat, te dolgozol, de egyáltalán nem tűnik munkának. Szerintem egy nagyon jó dolog, és mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy próbálja ki, éljen egy kicsit külföldön, mert annyira sokat ad, olyan sokáig tudsz még évekkel később is táplálkozni az ott szerzett élményekből.

Hosszútávon viszont már előjön a család gondolata, az igény a „letelepedésre”, valamint nagyon nagy dolgokat azért nem igazán lehet így építeni, szerintem. Engem is hazahozott végül a karriervágyam, és már nem is igen tehetem meg, hogy hónapokra eltűnjek.

 

Hogyan értékelnéd eddigi szakmai kapcsolatotokat az Ecommerce Hungary-vel? Milyennek találtad az idei konferenciát? Mivel fordulhatnak hozzátok a tagok?

2017-ben léptünk be az Ecommerce Hungary-be és eddig rengeteget kaptunk tőle. Az idei konferenciát nagyon pozitívan értékeltük, és megtisztelő volt, hogy én is tarthattam előadást. Egy szuper, családias közösséget ismertünk meg a szövetségben, akik végtelenül befogadóak és nagyon jó érzés idetartozni.