Hol járnak a vásárlóim?

 In Beszámoló, Hírek

Web Tech Meetup – 2018. október 25. – D18 Café

Az október végi meetupunkat a D18 közösségi terében tartottuk meg, az Ecommerce Hungary új irodájának előterében. A hangulatos helyszínen tagjainkon kívül rengeteg új érdeklődő is megjelent az izgalmas témáknak hála.

 

Az első előadónk Dr. Szabó Tünde az MTA Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpontjától érkezett hozzánk. Egyből elképesztő lendülettel vágott bele a hatalmas adatmennyiség bemutatásába, amit a Magyar Telekommal való együttműködésüknek köszönhetően tudhatnak a magukénak, és amit felhasználva egy intelligens adatbázist hoztak létre. A rendszer algoritmusok segítségével képes különféle profilokat létrehozni az előfizetők folyamatos lokációját felhasználva.

Ez az e-kereskedők szempontjából annyit jelenthet, hogy mostantól – az online világhoz hasonlóan – akár a fizikai térben is nyomon követhetik célcsoportjuk mozgását, ez alapján pedig következtethetnek különböző vásárlási szokásokra. Például meg tudjuk nézni, mennyi időt tölt el az üzletünkben, vagy épp tőlünk kilépve, melyik konkurensünkhöz megy át. Ezt a mobil adótornyok lefedettségét feltérképező poligon- és raszterhálózat segítségével, valamint adattisztítási algoritmusok segítségével lehetséges, majdnem teljes pontossággal megállapítani.

Az egyik esettanulmányban például egy tipikus szombati napot nézhettünk meg, ahol azt láttuk hogy több mint kétezer, IKEÁ-ba érkező vásárló közül aznap kb. 40 ember útja vezetett át a szomszédos KIKA áruházba. Ugyanakkor fordítva más volt az arány: a kb. 800 KIKA vásárló több mint harmada kacsintgatott át a szemközti konkurenshez. További érdekesség volt, hogy azok akik a két áruház valamelyikében jelen voltak, aznap még számos más budapesti bevásárlóközpontba (Allee, Mammut, Westend) is ellátogattak. Az előadásban adatokat láthattunk még korcsoport-eloszlásról, telefonkészülék-típusról, ezen adatok segítségével további következtetéseket lehet levonni a fizikai üzletbe látogató vásárlókról.

A jövőben ez a módszertan – amelyen az MTA Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpontjának munkatársai  dolgoznak egy kutatási projekt keretében – még inkább tovább fejleszthető lesz, a végső cél egy olyan adatbázis létrehozása, ahol mindössze a célcsoportunk adatait kell majd megadnunk, és megkaphatjuk róluk a napi szinten frissülő vásárlási szokás elemzéseket. És hogy mindez miért lehet jó a kereskedőknek? A válasz egyszerű: az omnichannel világában, ha az online vásárlóim (célcsoportom) offline térben történő mozgását is látom, sokkal jobban meg lehet tervezni a fizikai jelenlét lokációját, akár üzlet- akár átvételi pont nyitását megelőzően. [Tünde előadásának diáit hamarosan közzétesszük, itt, ebben a cikkben!]

Másik előadónk a Stylers Group egyik tulajdonosa, Gönczy Gábor volt. Gábor is egy letaglózóan izgalmas esettanulmányt hozott nekünk, méghozzá arról a meditációs applikációról, amit Oprah Winfreynek és Deepak Choprának készített a fejlesztő csapatával.

Első lépésként felépítették a 21 Meditation Challenge oldalát, ahol meditációs hanganyag szetteket lehet vásárolni. A maga napi 1-1,5 millió egyedi látogatójával a webshop Amerikában közepes méretűnek számít, míg itthon el sem tudjuk képzelni, milyen szerver igénnyel működik. Második lépésként pedig csináltak neki egy konkurens oldalt, ami viszont a Spotify-hoz hasonló feliratkozói rendszerben működik, és ahol a felhasználó állíthatja össze a megvásárolni kívánt terméket. Így még több információt, adatot gyűjtöttek a felhasználókról, ezáltal még személyre szabottabb ajánlatokkal, fejlesztésekkel tudták elégedettebbé tenni őket. A keresztértékesítések segítségével pedig a bevételi görbe egyre erősebb emelkedést mutatott.

Az előadásból több dolgot is leszűrhettünk:  egyrészt hogy miért jó üzleti cél a már meglévő vásárlók jobb kiszolgálása, és hogy kicsit túllépve a megszokott marketing eszközökön hogyan lehet folyamatos technológiai fejlesztésekkel maximalizálni a profitot, elkötelezni a vásárlókat. A végén megosztotta velünk azon szoftverek listáját, amikkel csúcsra járatott, adatvezérelt rendszert működtetnek. Ide tartozott többek között a Sales Force, a Sendgrid és egy egyedileg kiépített affiliate rendszer is. Gábor előadásának diái megtekinthetően ide kattintva.

A két előadás után pedig meglepetésként, a BorVár Kft jóvoltából egy igazán ínyenc borkóstolóban lehetett része a vendégeknek. Egy hat fogásból álló borsort ízlelhettek végig a laza és kötetlen beszélgetések alatt.

Legutóbbi bejegyzések