Kevesebb probléma a webshopoknál

 In Hírek
2012-ben a webshopok forgalma 177 milliárd forint volt az eNET előzetes adatai szerint, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom 3%-a. Egy év alatt mintegy 1,6 millió ember vásárolt az interneten, azaz nagyjából minden ötödik 14 év feletti magyarországi lakos. „Mivel az internetes vásárlás mára rengeteg ember számára vált szinte mindennapossá, a fogyasztói problémák száma is megszaporodott. Ugyanakkor meglepő, hogy sokszor sem az e-kereskedők, se maguk a fogyasztók nem tudják, milyen szabályok vonatkoznak e területre” – mondta el dr. Becsky-Balku Orsolya, az NFH Szolgáltatás-ellenőrzési Főosztályának főosztályvezetője. A problémák gyökerét Kis Ervin Egon, a SzEK.org elnöke is az ismerethiányban látja: „Eddig több, mint ötvenen jelentkeztek az NFH szakmai felügyelete mellett, az Árukereső.hu és az Olcsóbbat.hu támogatásával létrehozott Vedd a Neten! Webshop Minősítési Rendszer-be, ebből a mai napig 25 webshop meg is kapta a minősítést, de a többieknél még mindig folyamatban vannak az ellenőrzések. Tapasztalatunk szerint elsőre szinte senki sem megy át: a mintegy 60 pontból álló ellenőrzőlistán mindig akad 6-8 hiba, pedig semmi olyat nem nézünk, amit ne írna elő jogszabály.”

Annak érdekében, hogy a webshopoknak megkönnyítsék a feltételek teljesítését, a SzEK.org március 6-án workshopot szerveza jogszerűen működni vágyó e-kereskedőknek. Itt az NFH és az Európai Fogyasztói Központ szakemberei, valamint az ellenőrzési rendszer kidolgozásában résztvevő fogyasztóvédelmi és jogi szakértők segítségével sorra veszik az összes olyan feltételt, amelyek teljesítésével jellemzően gondok vannak. „A workshop résztvevői úgy mennek majd haza, hogy pontosan tudják, mi hiányzik még ahhoz, hogy minősítettek legyenek” – ígéri Kis Ervin Egon.

A SzEK.org webshop minősítő rendszere nem az első ilyen próbálkozás a piacon, ám míg az eddigieket általában cégek indították elsősorban üzleti alapon, addig a SzEK.org egy nyilvánosan működő nonprofit, közhasznú szervezet, választott vezetőkkel. A rendszer komolyságát és szakmai elfogadottságát az is mutatja, hogy a legnagyobb hazai e-kereskedők az elsők között igyekeztek a minősítést megszerezni.

Háttérinformációk

A SzEK.org, mint a hazai e-kereskedelem meghatározó szereplőit – e-kereskedőket, szállítócégeket, bankokat, fizetési szolgáltatásokat, fejlesztőket stb. – tömörítő szövetség, 2005. óta dolgozik azon, hogy a magyar online piacon jelenlévő webshopok tevékenysége megfeleljen a fogyasztóvédelmi szabályoknak és a fogyasztók elvárásainak egyaránt. Ennek érdekében konferenciákon és szakmai rendezvényeken adja át az e-kereskedők számára a minél jobb működéshez szükséges tudást, illetve 2011. óta a veddaneten.hu oldalon a fogyasztókat is tájékoztatja az online vásárlással kapcsolatos tudnivalókról. A 2012. októberében az NFH szakmai támogatásával indított Vedd a neten! Webshop Minősítési Rendszer célja, hogy egyrészt segítsége az e-kereskedőket a jogszabályi szempontból megfelelő webshop kialakításában, másrészt támpontot nyújtson a fogyasztóknak az ellenőrzött és megbízható webshopok megtalálásához. A rendszerről az e-kereskedők itt találnak tájékoztatást, a fogyasztók pedig itt találják meg az ellenőrzött webshopokat.

Recent Posts