fbpx
 In Hírek

2020. június 23-án jelent meg a Fogyasztóvédelmi Törvény módosítása, amelynek elsődleges célja a vásárlók és a jogkövető magatartást tanúsító vállalkozások védelme.

Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára elmondta: a fogyasztóvédelmi törvény kedden megjelent módosítása értelmében augusztus 22-étől a fogyasztóvédelmi hatóság nem csak a fogyasztókkal közvetlen szerződéses kapcsolatban lévő eladókkal szemben léphet fel jogsértés esetén. A szakemberek az ellátási lánc öt szintjét ellenőrizhetik, tehát az üzletek mellett a gyártókat, az importőröket, a raktárakat és a nagykereskedőket is.

Az eddigi ellenőrzési tapasztalatok alapján szükségesnek tartották a jogszabályok módosítását, valamint európai uniós előírásoknak is eleget tesznek – emelte ki az államtitkár.
Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár jelezte, hogy a szavatossági és jótállási előírások változása 2021. január 1-jén lép hatályba, az új rendelkezések az ezután megvásárolt termékekre vonatkoznak, így elegendő felkészülési időt biztosítanak a piaci szereplőknek.

Cseresnyés Péter kifejtette: az új szabályozást indokolja, hogy megváltoztak a kereskedelmi szokások, illetve az ellátási lánc, az ügyeskedők pedig találtak kibúvókat, így a minőségileg nem megfelelő vagy akár veszélyes árucikkeket nem tudta a fogyasztóvédelem megfelelően ellenőrizni. Az államtitkár példaként említette egyebek mellett, hogy az internetes kereskedelemben kibővítették az ellenőrzések hatáskörét és helyszíneit.

Az új szavatossági és jótállási előírásokról az államtitkár elmondta: a változások egyértelművé teszik azt a jelenleg is érvényes előírást, hogy egy árucikk meghibásodása esetén törekedni kell 15 napon belül a javításra. A 2021. január 1-jétől életbe lépő szabályozás szerint ha 15 napon belül nem javítható a termék, erről tájékoztatni kell a fogyasztót, 30 napot meghaladó javítás esetén pedig kötelező 8 napon belül a csere vagy a vételár visszatérítése.

Hajnal Zsolt, a Hajdú-Bihar megyei Békéltető Testület elnöke kifejtette, az új szabályozás régóta felmerülő, tisztázásra váró problémákat orvosol, a kereskedőket a minőségi reklamációkezelésre kényszeríti, hozzájárul az alkatrész-utánpótlási hálózatok újragondolásához, a jótállási idő sávossá tétele pedig megfontoltabb vásárlásra ösztönzi majd a fogyasztókat.

(Forrás: MTI)