Logisztikai Akadémia – Az Amazon mellett is van élet

 In Beszámoló, Hírek

Az őszi Logisztika Akadémiát egy különlegesen izgalmas helyszínen tartottuk, ahol külön élmény volt előadóinkat meghallgatni. A műemléknek nyilvánított, jazz-zel fűszerezett Kossuth Klubban Hosszú Csilla (MLBKT) nyitotta a délutánt egy rövid áttekintéssel, honnan is ered maga a logisztika kifejezés, és milyen történelmi fázisokon ment keresztül az ókori Görögországtól napjainkig. Egy interaktív beszélgetés keretében a résztvevőkkel arról diskuráltak, milyen kihívásokkal, speciális igényekkel szembesülnek a piacon.

A magyar fulfillment szakma kettő – és így szinte az összes – szereplője is megjelent az Akadémián. A két konkurens egymást támogatva, kiegészítve mutatta be szakmájukat más-más oldalról megközelítve. Csereklyei Bálint, az Ilogistic ügyvezetője, rámutatott arra az őszerinte változó tendenciára, miszerint régebben azok a cégek indítottak webshopot, akiknek már volt egy sikeres offline kereskedése, míg ma már ez a folyamat ellentétes irányt vett.

Bálint szerint, a luxus brandek showroomjait leszámítva, pár éven belül teljesen meg fognak szűnni a hagyományos offline kereskedések, így a jövőben a plázák, bevásárlóközpontok mind szolgáltatásközpontú egységekké alakulnak majd. A logisztika ugyanúgy egyértelműen az e-kereskedelem irányába fejlődik. És felvázolta a legtöbb vállalkozás legfájóbb logisztikai problémájának – a csúcsszezonnak – a megoldását is, ami szerinte egyértelműen az outsourcingban rejlik. Itt lép képbe a fulfillment szolgáltatás.

Perényi András, a Webshippy ügyvezetője, elárulta nekünk, hogy anno a 4 órás munkahét idealizált víziójával vágott bele saját webshopja üzemeltetésébe, majd hidegzuhanyként érte a valóság.

Rá kellett ébrednie, hogy egy webáruház működtetése nemcsak a marketingből, az online rendszer felépítéséből, és a vevőszerzésről szól. Bizony a csomagolás, a címkézés, és a kiszállítás is kőkemény szerepet játszik benne.

És miközben az apró cseprő teendők elviszik az idő tetemes százalékát, pont a legfontosabb feladatra nem marad idő: az üzlet fejlesztésére, a hosszútávú célok megvalósítására. Ráadásul az online térben méreg drágák a hibák: egy perc alatt képes egy nagyobb cég elveszteni a kredibilitását a fogyasztók szemében. Ezért elengedhetetlen, hogy eleve megfelelő minőségű logisztikával induljanak el a kereskedők, amire nagyon sok esetben megoldást ad a kiszervezett megoldás.

A fulfillment szolgáltatások egyik hatalmas előnye, hogy amíg az ember saját maga oldja meg a kiszállítást, jelentős fix költségei is lesznek, akkor is, ha többet értékesített és sajnos akkor is, ha kevesebbet. Eközben a kiszervezett logisztikánál a csomagok mennyiségétől függ a szolgáltatás bekerülési értéke. Szintén mellette szól az esetleges külföldi nyitás lehetősége, amit kis volumenű tétellel bármely futárcég csak lehetetlen áron fog kivitelezni. Egy fulfillment cégnél a csúcsszezon miatti félelmek is letehetők. Náluk nem kell hadba vágni a rokonságot csomagolni karácsony táján, amikor radikálisan megnőnek a megrendelési számok. Fel vannak készülve rá.

 

Farkas Gergő, a GLS Hungary ügyvezetője, úgy látja, Nyugat-Európához képest azért van nálunk ennyi kiegészítő szolgáltatás – mint például az utánvét – mert relatíve olcsó itthon a munkaerő. Szerinte a bérek drágulásával a futárcégek termékpalettája is át fog alakulni, ami azért lesz pozitív változás az országunk szempontjából, mert így fogunk felzárkózni többek között ilyen szinten is a fejlettebb régiókhoz.

Elmondta, hogy ő személy szerint nem híve a drónos megoldásoknak, ellenben nem tart annyira az Amazonhoz hasonló gigászok piaci hódításától, mint a legtöbb e-kereskedelemben érintett vállalkozó. „Az Amazon mellett is van élet” – mondta mosolyogva. Viszont az önvezető járművek elterjedését erőteljesen támogatná a hatalmas munkaerőhiány végett.

Csorba László, a Magyar Posta logisztikai vezetője, tisztán látja az állami cég hiányosságait. Sőt 4 éve még, mikor egy másik cégnél kellett logisztikai partnert választania és döntenie kellett a GLS és a Magyar Posta között, nem is gondolkodott el rajta, hogy ne a GLS-sel kössön szerződést. Most logisztikai vezetőként az a küldetése, hogy piacképessé tegye a Posta e-kereskedőknek nyújtott szolgáltatásait. Mélyen hisz az automatizálásban, a minél felhasználóbarátabb online ügyintézésben, és a jövőben többek között a nemzetközi kiszállításra is helyezi a fókuszt.

Legutóbbi bejegyzések