fbpx
 In Hírek

A felhasználói adatok védelme, a személyes adatok biztonsága az internet és az okoseszközök szerepének növekedésével párhuzamos egyre fontosabbá válik. Sok esetben mások azonban a szolgáltatói és a felhasználói érdekek, mint ahogy eltérnek a nagy piaci szereplők viselkedései is ha adatkezelésről, adatbiztonságról van szó.

Nemrégiben látott napvilágot egy hír, amely szerint a Mac OS operációs rendszer ősszel megjelenő frissítésében, a Safari böngészők blokkolni fogják azokat a külső szolgáltatásokat, amik rálátnak a felhasználók viselkedési szokásaira, így például a Google követőkódjait. Ugyanakkor tudjuk, hogy pl. a webáruházak számára létfontosságúak ezek az adatok, hiszen a vásárlók tevékenységének elemzése az elsődleges adatforrás egy hatékony marketing tevékenység működtetéséhez.

Az Apple WWDC eseményén bejelentett új Safari böngészőben erősebb blokkolást vezettek be, amiről privacy report néven meg is lehet tekinteni, hogy milyen eszközöket blokkolt. A bejelentésen a példaként mutatott riportban a piacvezető Google Analytics is listázva volt, mint blokkolt eszköz. Ennek keretében felröppent a hír, hogy “az új Safari blokkolja a Google Analytics mérőkódot”. Ennyi, amit biztosan tudunk!

Több külföldi hírportál is utána járt a dolognak, mint kiderült, hogy egyenlőre ez az újítás a desktop Safari böngészőt érinti, a mobilos verziót még nem. A magyar piacon – a mi tapasztalataink alapján, ami 35 magyar áruházat takar – júniusban a munkamenetek 1,74%-a és a bevétel 3,96%-a jött desktop Safari böngészőből. Ennek az esetleges teljes “mérési kiesése” nem jelent jelentős információ vesztést. Jelentőssé akkor fog válni a probléma, ha a mobil Safari is megkapja ezt, mert akkor már (a júniusi hazai adatok alapján) a munkamenetek 19%-áról és a bevétel 14%-áról nem lesz adatunk. 

De még így sem biztos, hogy az Apple és a Google nem fog megegyezni őszig, hogy a Google mérések ne kerüljenek be ebbe a privacy kategóriába. 

Amit ez a hír is megerősít az a privacy-mérhetőség versenyben az utóbbi kárára erősödő trend, ami a digitális analitika legnagyobb kihívása lesz a következő 1-3 évben. A honlapokon összegyűlt adatvagyonából, amit a GDPR-hoz kötődően a felhasználók önmaguktól nem vettek el (és a hatóságok sem szabályozták még túl komolyan), valamint az adblocker használat növekedése sem vett, azt a tech cégek fogják jelentős részben elvenni különböző privacy szigorítások kapcsán. Valamilyen konszenzus vagy technológiai megoldás biztos lesz, hiszen az online marketing legnagyobb előnye az offline marketinggel szemben – a mérhetőség – jelentős csorbítása nem érdeke hosszú távon egyik szereplőnek sem.” – nyilatkozta a témában Deli Norbert, a HD marketing szakmai vezetője.

A kieső adatok miatt a hirdetési teljesítményekben egyelőre nem várható jelentős hatás. A látogatottsági, viselkedés adatokat a Google – ha akarja – statisztikailag nagyon pontosan tudja pótolni, egyedül a tranzakciók számában és értékében bekövetkező változást javasolt ellenőrizni. Összefoglalásként annyit mondanék, hogy az Apple döntésének a hatását az webáruházak várhatóan nem fogják észlelni, de érdemes figyelni rá.” – egészítette ki az információkat Kocsis Márk, az Eazy Digital ügynökség vezetője.

Ormós Zoltán, az Ormosnet ügyvédi iroda tulajdonosa, az Ecommerce Hungary korábbi elnöke hozzátette: “A legnagyobb tech óriások működésében kétféle modellt láthatunk: vagy ingyenesen adnak rengeteg hasznos, már-már nélkülözhetetlen szolgáltatást, cserébe használják az ezek során keletkező adatokat – ilyen pl. a Google. Vagy pedig igen komolyan beárazzák a termékeiket, cserében a lehető legnagyobb mértékben ügyelnek az ügyfél, a felhasználó biztonságára, ilyen pl. az Apple is. Az adatbiztonság kérdése egyre fontosabb, de akár ez, akár más hasonló bejelentett változás egyelőre nem mutat abba az irányba, hogy a most kialakult, érdekek és lehetőségek által körülhatárolt rendszer jelentősen változna.