fbpx
 In Hírek, Interjúk, Tagi bemutatkozók

Interjú Gönczy Gáborral, a Stylers Group szoftverfejlesztő cég CEO-jával

A Stylers Groupot 14 évvel ezelőtt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem egyik kollégiumának 103-as szobájában alapították Laczkó Gáborral és Tiszavölgyi Péterrel.

Az amerikai piacra több olyan nagy terhelésű webshopot és mobilalkalmazást fejlesztenek és üzemeltetnek, amelyek Oprah Winfrey és Deepak Chopra nevéhez tartoznak; itthon pedig olyan nagyvállalatokkal dolgoznak együtt, mint például az Extreme Digital, az ELMŰ és a Raiffeisen Bank.

Elárulta nekünk, milyen különbségeket lát a gondolkodásmódban, a technológiában és az üzleti kultúrában, összehasonlítva az itthoni viszonyokkal.

 

Vannak olyan speciális megoldások, amelyeket a külföldi megrendelők kérnek, és szerinted itthon is hasznosak lennének?

Mi az amerikai ügyfeleink számára nagy látogatottságú és terhelésű mobil és webes rendszereket fejlesztünk és üzemeltetünk. Azért nem ajánlanám az ott használt IT megoldások többségét, mert azokhoz túl kicsi a magyar piac.

Van például egy olyan meditációs tartalmakat értékesítő portálunk, ahol a napi egyedi látogatottság körülbelül 1 millió fő. Ehhez a számhoz képest mi eltörpülünk. A piac mérete miatt nagyon sok mindent nem tudunk alkalmazni technológiában. Nem is lenne értelme.

 

Mik a nehézségek egy nagy terhelésű, látogatottságú portál vagy szoftver kivitelezésénél? Milyen specifikus kihívásokkal néztek szembe ilyenkor?

IT szempontból a háttérrendszerek és a megfelelő informatikai folyamatok (CI) kialakítása, illetve a kódok és az adatbázisok optimalizálása, ami lényeges. Erről viszont egy külön beszélgetést lehetne indítani. ?

Egy hazai közepes méretű webes alkalmazás üzemeltetéséhez például elegendő lehet egy szerver. Ellenben egy nagyobb szoftvernél ez ilyen módon nem megoldható. Már az adatbázist is külön kell választani olvasásra és írásra, ami több szervert használva szét tudja osztani a terhelést. Mi az Amazon szervereit használjuk e rendszerek kiszolgálására, ebben van tapasztalatunk.

 

Mit javasoltok egy olyan e-kereskedőnek, aki elindul egy kis látogatottságú webshoppal, majd egy hirtelen fejlődési robbanást tapasztal, és az oldala nem bírja tovább a terhelést?

Én az MVP (Minimum Viable Product – Legkisebb Életképes Termék) híve vagyok. Tehát ha van egy ötleted – például egy webshop – ne kezdj Amazon webszerverrel tervezni, és hasonló távoli, nagyobb volumenű fejlesztésekkel. Szerintem olcsóbb, ha minél hamarabb kidobod a termékedet, akár egy Shopifyt használva, így a lehető leggyorsabban kiderítheted, van-e a létjogosultsága a piacon. Ha pedig növekedési robbanást tapasztalsz, készülj fel megfelelően az IT folyamatokra. Akár olyan cégeket segítségül hívva, mint mi, akár belső erőforrást igénybe véve. Így komplexen megtervezheted és felépítheted a rendszeredet.

 

Hogyan kell egy komplex rendszert felépíteni?

Erről is külön beszélgetést lehetne indítani. A legfontosabb, hogy felismerd az üzleti igényeket, és megfelelő csapatot rendelj a projekthez. Fontos, hogy mindenki értse, miért csináljuk azt, amit csinálunk. Ha megvan a miértre a válasz, akkor hogyan érd ezt el?! Azt tanácsolom, hogy az első és legfontosabb feladat a megfelelő szoftverfejlesztési módszertan kiválasztása legyen. Sok múlik ezen. Mi a Scrum módszer hívei vagyunk.

A Scrum módszertanban a fejlesztés ciklikusan történik, sprintről sprintre haladva. Nagyobb projektek esetén inkább azt javasolnám, hogy próbálj agilisan hozzáállni, lásd a „big picture-t”, a nagyobb képet, és kezdd el kis részekre osztani az alkalmazást. Indíts el egy kisebb etapot, akár kétheti sprintekben. Általában összefüggésben van egy rendszer mérete a komplexitásával,  ettől függetlenül nem érdemes túltervezni, elég csak két hétig az adott feladatot, mert úgyis változni fog az igény. Így kéthetente át lehet gondolni mind üzleti, mind IT alapon a fejlesztést.

A csapatok nálunk cégen belüli „cégek”. Ők döntik el, mikor jönnek be dolgozni, mennyi feladatot vállalnak el. Cserébe, ha megígérnek valamit egy- vagy kétheti sprintre, azt teljesíteniük is kell.

 

Milyen számbeli különbségek vannak egy nagynak számító hazai webshop és egy amerikai között?

Ezer-tízezerszeres számokról van szó. Viszont a különbség nem is itt a legfeltűnőbb, hanem a megoldások és a gondolkodásmód terén.

Például Oprah Winfrey és Deepak Chopra 21daymeditation nevű applikációját is mi fejlesztettük. Ennél a projektnél a felhasználók egyszeri díjat fizetnek ki 21 nap alatt egy meditációs hanganyag szettért. Annak érdekében, hogy a lehető legtöbb információt szerezzük meg a felhasználók szokásairól, preferenciáiról és viselkedéséről, létrehoztunk egy konkurens oldalt, amely ezzel szemben feliratkozás alapú, hasonlóképp, mint például a Spotify. Ennél az oldalnál havi szinten vonódik le a díj az előfizetők számlájáról. Ez éves szinten kicsivel nagyobb összeg, ám havi adagokban kisebb megterhelést jelent.

Minden lehetséges adatot mérünk a felhasználóinkkal kapcsolatban, több szoftver segítségével. Nem csak a regisztrációnál megadott információkat tároljuk, hanem a teljes online viselkedésükről kapunk egy részletes képet, amíg az appokat és a webes alkalmazásokat használják egy közös beléptető rendszer segítségével. Például, hogy mikor vásároltak, honnan jöttek, melyik hanganyagot hallgatják a legtöbbet, melyik a kedvencük, és azt a nap melyik szakaszában szeretik a leginkább hallgatni, mennyi ideig stb.

Egy másik aggregátor „konkurens” oldalunkkal még a Guinness Rekordok Könyvébe is bekerültünk, mert egy adott órában rekord mennyiségű ember meditált a világon streamelve, videókamerával.

Most már összekötöttük egy beléptetési rendszerrel az összes oldalt, így ha egy felhasználó több oldalon is aktív, mindegyiket monitorozni tudjuk. Az így kapott adatok alapján értékesítünk, plusz hozzárendeltünk egy automatizált hírlevélsorozatot is, amely perszonalizált sablonok alapján kommunikál a felhasználókkal.

Már tárgyalások folynak arról, hogy egy nagyobb okosóra gyártó (egyelőre a cég nevéről nem beszélhetek) készülékeiben alapbeállításként szerepeljen ez a meditációs applikáció, mert így a felhasználó pulzusát figyelembe véve a neki legmegfelelőbb kontentet tudjuk adni.

Ez a gondolkodásmód üzletileg és technológiailag is nagy kihívást jelent számunkra.

 

Mi volt a külföldre nyitási stratégiátok?

Inkább merészségnek és kitartó munkának hívnám, mint stratégiának. A két tulajdonostársammal az egyetem mellett kezdtük el építeni a céget. Én végül jelentkeztem egy new york-i állásra egy amerikai PR céghez, azzal a feltétellel, hogy nem költözöm ki, ellenben igazodom az ő időzónájukhoz munkaórák terén – délután háromtól éjfélig voltam elérhető számukra.

Így lett meg az első amerikai „partner”, aki elégedett volt a munkával; és ebből a fizetésből tudtuk finanszírozni az első csapattagokat.

Ennek az amerikai PR cégnek a tulajdonosa ismerte személyesen Deepak Choprát. Náluk 8 éve az volt a stratégiánk, hogy az első megbízást díjmentesen csináltuk meg nekik egy saját ötlet alapján. Ez megtetszett a médiacsapatnak, akik ismerték Oprah Winfrey csapatát, és innentől kezdtek beáramlani a megrendelések, majd növekedésnek indult a cégünk.

Szerencse (20%) és minőségi munka (80%) – így tudnám összefoglalni. Ez az én képletem a sikerhez.

Minden kezdő vállalkozónak csak azt tudom tanácsolni, hogy az elején tegye bele azt a pluszt. Nehéz ezt így kijelenteni, de ne a pénzért csináld. Legyen egy erős küldetéstudatod. Ez a legfőbb stratégiánk.

 

Hogyan látod a következő 3 évet?

1-2 évig megrekedtünk a fejlődésben, 15 fős létszámnál. Rengeteg könyvet elolvastunk, volt nálunk coach, szervezetfejlesztő, ám tavaly tudatosult csak bennünk igazán a küldetés, amiért csináljuk ezt a céget: „Create Value With Us”.

A koliszobánkig visszamenőleg néztük át a történetünket. Már akkor is úgy hívtak bennünket, hogy a Klub103. Mindig teremtettünk valamit, amivel mások többek lettek. Ezt a céget is azért csináljuk, hogy értéket teremtsünk. Mi nem csak egy szoftverfejlesztő cég vagyunk, hanem egy közösség. Miután erre a küldetéstudatra (újra) rátaláltunk, megdupláztuk a kollégák létszámát is, és most tartunk körülbelül 40 főnél. Már most látjuk a teljes jövő évünket, nagy valószínűséggel egy jelentősebb növekedés/bővülés várható.

A jövőképünkbe beletartozik az is, hogy a programozókat képző iskolánkkal szorosabb legyen a kötelék. A közeljövőben szeretnénk egy olyan közösségi helyet, ahol elférnek az oktatótermeink, a meetup termeink; ahol egy helyen vannak az oktatók, a programozók, a freelancerek, tehát a Stylers teljes közössége.

Össze szeretnénk gyúrni a Stylerst a Braining Hubbal, hogy sokkal nagyobb és komplexebb projekteket tudjunk kivitelezni, és egy fantasztikus közösséget tudjunk teremteni.

Emellett arra is ráébredtünk – amikor milliárdos magyar cégek fordultak hozzánk tanácsért az amerikai terjeszkedéssel kapcsolatban -, hogy a tudásunk erről a piacról egy érték.

Igazság szerint most jött el az az idő a cégünk életében, amikor tudatosan bővíthetjük a szervezeti struktúránkat. Mivel három mérnök szemléletű ember alapította a Stylerst, eddig sem marketingesünk, sem PR szakemberünk nem volt. Ez most változóban van, elkezdtük kifelé is mutatni magunkat.

 

Ti is érzékelitek a magyar munkaerőhiányt?

Észrevesszük igen, ezért is hoztuk létre 2 éve a Braining Hubot. Ez egy valós probléma, amellyel vállalkozóként számolnunk kell, de úgy érzem, nálunk ebből nem lesz gond.

Egyrészről vannak junior programozóink, akiket kiképzünk, másrészről pedig nagyszerű mentoraink, akik segítik, támogatják őket a Scrum módszer keretein belül. Így nem hagyjuk őket egyedül, de már képezzük a mediorokat és a seniorokat is.

Ezért is alkotja szerves részét a jövő évi stratégiánknak a közösségünk megerősítése, hangsúlyosabbá tétele. Egy pozitív, összetartó légkör kialakítása a célunk, ahová bárki csatlakozni tud a laptopjával, akár egy meetup erejéig.

Minden cégnek csak azt tudom tanácsolni, hogy az embert helyezzék a középpontba és ne a projektet. Ha a kollégáddal jól bánsz, ő jól érzi magát, és a projekt is sikeres lesz.

Épp most szeretnénk bevezetni egy cégen belüli appot, ami napról napra visszajelzést ad arról, hogyan érzik magukat a csapattagok. Erről sajnos többet nem beszélhetek, mert meglepetés lesz a Stylers közösségnek. ?

Ahogy egyre többen leszünk, egyre nehezebb lesz mindenkire odafigyelni, viszont ilyen eszközök segítségével ez is megoldhatóvá válik.  A DISC modellen alapuló és a mozgatórugókat felmérő tesztjeink segítségével igyekszünk a személyiségtípusokra is figyelni, és annak megfelelően összeállítani a csapatokat. (Nem csak a szakmaiság fontos számunkra.)

 

Mivel fordulhatnak hozzátok a tagok?

Ha bármilyen szoftverfejlesztéshez csapatra van szükségük, állunk a rendelkezésükre. Nekünk a megfelelő csapatok kialakítása az egyik legfőbb kompetenciánk, őket is ebben tudjuk leginkább támogatni.