In Hírek, Tagi bemutatkozók

Az nem kérdés, hogy a kereskedők számára a jó árképzés legalább olyan fontos, mint például a célzott vásárlói réteg igényét kielégítő termékválaszték kialakítása. Egy bizonyos termék elemszám felett azonban pusztán hagyományos módszerekkel nem lehet igazán hatékonyan elvégezni.
Az árazásról, árstratégiáról kérdeztük Honza Mayer-t, a Dataweps CEO-ját.

A magyarországi vásárlók számára az “akció” még mindig nagyon erős hívószó, ha nem a legerősebb. Hogy látjátok, más országokban is ez a helyzet?

Mi egy olyan trendet látunk, hogy az ár a többi közép- és kelet-európai országban kezd kevésbé fontos lenni. Az olyan szempontok, mint a webáruház megbízhatósága és a szállítási sebesség legalább olyan érdekesek. De természetesen az ár még mindig meghatározó tényező. Számos e-kereskedő azon dolgozik, hogy az „ár-hűséges” vásárlókat márkahűvé konvertálja, és mi is ebben látjuk a hosszú távú siker kulcsát.

Mennyire fontos az árazási stratégia egy webshop életében? Lehet nélküle élni, de nem érdemes? Csak egy bizonyos méret felett célszerű foglalkozni vele? Piaci előnyhöz juttathatja azt, aki használja?

Az árképzési stratégia ugyanolyan fontos, mint a megfelelő marketingstratégia, és ideális esetben annak a része. Mindenkinek van „valamilyen” ár stratégiája, még akkor is, ha nem igazán foglalkozik vele tudatosan. Amikor fogod a beszerzési árat, és beszorzod 1,5-tel, hogy megkapd az eladási árat, az is egyfajta stratégia (persze nem a legjobb).

Az árképzési stratégia együtt jár az általános stratégiával, és erősen támogatja azt. Mi a célod? Mi zajlik körülötted? Növekszik a piac? Növekedned kell a piaccal vagy esetleg gyorsabban, mint a piac? Vagy a célod a legnagyobb piaci részesedés elérése? Maximális nyereséget akarsz? Prémium márkád van? Azt érdemes tudatosítani, hogy ha 5% -kal növeled az árat, a nyereséget 50% -kal is növelheted!

Az egyik legfontosabb terület manapság az automatizálás. A Ti rendszeretek is egyfajta automatizálás, vagy inkább csak vezetői döntést előkészítő eszköz?

A termékeink közt mindkét irány megtalálható. Meglehetősen gyorsan rájöttünk, hogy senkinek nincs ideje adatokkal bíbelődni. Fő küldetésünk, hogy csökkentsük a rutin feladatokkal eltöltött időt, így az eszközeinket inkább arra terveztük, hogy időt takarítsanak meg, ahelyett, hogy adat dömpinggel árasszanak el, amiben még el is kellene merülnöd.
Olyan eszközöket fejlesztünk, amelyek automatizálnak valamilyen folyamatot (például Beed: Árukereső licitáló rendszer), vagy segítenek dönteni, hogy mit kell lépni (TrendLucid). Az az elgondolás e mögött, hogy nem csak nyers adatokat adunk meg ügyfeleinknek, hanem mindig valami extrát.

Lehet annyit bukni egy indokolatlanul alacsony áron, mint egy túl magas árazáson?

Igen, határozottan! Mindannyian tudjuk, hogy az árcsökkenéssel növekszik az értékesítések száma, és fordítva. Mindig az ideális árpontot keresed. Tegyük fel, hogy a cél a profit maximalizálása, így keresed azt az árpontot, ahol maximalizálhatod a nyereséget. Ha túlságosan növeled az árat, az értékesítés csökken, és a nyereség sem lesz megfelelő szinten. Ha túl sokat engedsz az árból, még ha x-szer több terméket is értékesítesz, a nyereség még mindig elég alacsony lenne (vagy simán buksz).

Minden területnek (elektronika, könyv, játék, élelmiszer, stb.) más-más árképzési mechanizmusa van, mások a vásárlói reakciók, és persze az alkalmazható árrések is. A Ti rendszeretek minderre fel van készülve?

Igen, dinamikus árképzési eszközünk, a Disivo lényege az, „egy ablakos” rendszer, amiben meghatározhatod az árképzési stratégiádat, és ezt követően magát az árakat is.  A Disivo termékenként eltérő árrést tesz lehetővé, így különböző árstratégiát alkalmazhatunk a portfólió bármely tagjára, a felmerülő igények szerint.

Mióta működik a cég, és mi volt az alapítás oka, háttere?

Több mint 5 éve vagyunk a piacon. Küldetésünk, hogy kiváló automatizálási rendszereket építsünk ki, hogy az embereket megszabadítsuk a rutin feladatoktól, hogy arra összpontosíthassanak, ami a legnagyobb hozzáadott értéket képviseli. Ami az adatok feldolgozását vagy az automatizálás kérdését illeti, az e- kereskedelem egy óriási terület, ahol rengeteg a teendő. Mi a megoldásainkban a termékelemzésre összpontosítunk, nem pedig az ügyfélelemzésre. Minden egyes termékről annyi adatot gyűjtünk össze, amennyit csak lehet, hogy a megrendelő a megfelelő döntéseket tudja meghozni, vagy automatizálhassa a termékstratégiát a kívánt termékre.

Akkor is pontosan tud működni a rendszer, ha nem minden cég szolgáltat hozzá adatot? Képes a különböző elnevezések ellenére is felismerni az azonos termékeket?

Nyilvánosan hozzáférhető adatokat gyűjtünk az internetről. Ott minden adatot megkapunk, amire szükségünk van. A termék párosítás egy rendkívül nehéz terület, és biztos vagyok benne, hogy ez az egyik legerősebb versenyelőnyünk. A termékeket tömegesen számítógépes algoritmusokkal hasonlítjuk össze, és azon kevés termék esetében, ahol az algoritmusok nem hoznak biztos eredményt, bekapcsolódnak a képzett szakembereink. Természetesen, ha az eladók átnevezik a termékeket, és szándékosan megváltoztatják a képeket és a leírást is, ellehetetlenítik a termékek párosítását még emberek számára is, és ezt több ezer terméknél már irreális lekövetni.

Ha csak egyetlen egy érvet mondhatnál, amiért érdemes egy ecommerce kereskedőnek árfigyelést / árazást segítő rendszert használni, mi volna az?

Ez az e-kereskedelemben a minimum elvárás, a versenyképesség megőrzése érdekében.

Mennyire körülményes a rendszer implementálása, és mikortól válik láthatóvá a működés eredménye?

Ez leginkább az ügyfél szervezeti fejlettségétől és méretétől függ. A leglassabb fogaskerék a legtöbb esetben az ügyfél oldali IT. A legtöbb online szereplő informatikai csapata esetében ugyanis eleve több hónapos betáblázás van. De ha nem vagyunk az ügyfelek IT csapatára utalva, akkor néhány napon belül implementáljuk bármelyik eszközünket, és néhány héten belül már láthatjuk is az eredményeket.

Hol találkozhatnak Veletek, hogyan kérhetnek tanácsot az Ecommerce Hungary tagjai árfigyelés / árképzés témában?

Budapesten május 30-án szervezünk egy szakmai konferenciát. A kollégáinkon kívül néhány vendégelőadónk előadását hallgathatják meg az érdeklődők – kifejezetten valós piaci problémákra fókuszálva, amelyek bármely webáruház tulajdonosának jól jöhetnek. Hamarosan közzétesszük a pontos részleteket.  A budapesti rendezvényen kívül természetesen a visegrádi E-kereskedelmi (Ecommerce Summit, június 4-5.) konferencián is jelen leszünk. És természetesen a weboldalunkon is megtalálható számos információ. https://www.dataweps.com/contact/