fbpx

Ezen az oldalon az online értékesítés indításához, vagy a már meglévő online üzletág fejlesztéséhez nyújtunk segítséget, gyakorlati útmutatások, jogszabályi értelmezések, és letölthető anyagok segítségével.

Online értékesítés jogszabályi háttér

Egy webáruház üzemeltetéséhez sok pontban megegyező jogszabályi feltételek érvényesek, mint a hagyományos, üzletben történő kiskereskedelmi tevékenység esetén. Ezen felül egyéb kötelezettségek vannak, többek között a tartalomszolgáltatásra, távollévők között kötött szerződésekre, és adatvédelemre vonatkozóan.

Az egyik leghitelesebb információforrás a Kormányzat fogyasztóvédelemmel foglalkozó weboldaláról elérhető segédlet, amely e-book formájában is letölthető.

Ezen felül a gazdasági társaságnak mindenképp javasolt a választott könyvelőjével egyeztetni a webshop működtetését, a számlázást, az ügyfelekkel kötött szerződéseket kísérő egyéb területekkel kapcsolatos speciális tudnivalókat.

A vásárlók általában a következő szempontok alapján döntik el, megbízhatnak-e az adott webáruházban:

  • az áruház nyitóoldaláról elérthető, egyértelműen feltüntetett kapcsolattartási adatok, információ az üzemeltetőről, a felelős képviselőkről
  • ügyfélszolgálati elérhetőség, lehetőleg több csatornán (telefon, e-mail, chat)
  • Általános Szerződési Feltételek, illetve Adatkezelési Tájékoztató – letölthető formában is
  • külön tájékoztató az elállási feltételekről, valamint a termékek visszajuttatásával kapcsolatos információkról
  • előzetes tájékoztatás a kiszállítási díjról, illetve a kiszállítási feltételekről (átfutási idő, kézbesítési módok, stb.)

Ez a lista egyébként a legtöbb esetben a hatósági ellenőrzések alapját is képezi.

Az Ecommerce Hungary tagja, az OrmosNet most speciális, ingyenesen letölthető dokumentumcsomaggal járul hozzá a webáruház jogszabálykövető jelenlétéhez. Az ingyenes jogi dokumentumokon túl az Ecommerce Hungary tagjai 30%-os kedvezményt is kapnak a konzultációkhoz, az EH2020 kedvezménykód használatával.

Webáruház fejlesztés és bérlés

Online értékesítési csatorna kialakításához és üzemeltetéséhez mindenképp szükség van egy webáruház felületre. Erre a célra többféle megoldást lehet igénybe venni.

  1. Webáruház bérlés. Alacsony belépési költségű megoldás, amelynek segítségével költséghatékonyan, és rövid időn belül elindítható az online értékesítési tevékenység. Előnye hogy a szükséges platformot és erőforrásokat a bérbeadó biztosítja, illetve a bérelt platform minden olyan funkcióval rendelkezik, amik a piacon elvárt alapfunkciókat teljes körűen biztosítják. További előny hogy a bérelhető platformokat folyamatosan fejlesztik, így az alkalmazott megoldások, az igénybe vehető funkciók is fejlődnek. Hátránya egyedül akkor jelentkezhet, ha nagy számú (>10.000) terméket kell kezelni, illetve ha megjelenésben, valamint funkcionalitásban különleges és egyedi megoldásokat szeretne a kereskedő.
    Javasolt megoldásaink: Shoprenter.hu, és Unas.hu bérelhető webáruházak.
  2. “Dobozos” webáruház megoldások használata. Ilyen lehet például egy Shopify vagy Woocommerce (idehaza a két legelterjedtebb) alapon elkészített webshop. Ezt saját fejlesztővel, és külső vállalkozóval is fel lehet építeni, lehetőségektől és igényektől függően. Akkor javasolt, ha magas termékszámmal, egyedi funkciókkal, egyedi megjelenéssel és jelentősebb rendelésszámmal tervez a kereskedő. Bár jól skálázható megoldás ez is, de fontos hogy a folyamatos fenntartása (support) és fejlesztése jelentős erőforrást von el, ezt a megtérülés számításnál mindenképp figyelembe kell venni!
  3. Egyedi fejlesztések. Ha lehet így fogalmazni: a webáruházak Rolls-Royce-a. Semmiképp sem javasolt akkor, ha valaki csak kipróbálásból tervezi webáruház indítását. Az egyedi fejlesztés költséges megoldás, és egy nagyon komplex folyamat. Mindenképp UX tervezéssel kezdődik, a funkciók kialakítását pedig a tervezett stratégia (célközönség, vásárlási szokások, termékkör egyedisége) támogatja. Főképp nagyobb szereplőknek, fizikai háttérrel is rendelkező hálózatoknak javasolt, több százas (esetleg több ezres) napi rendelésszámot feltételezve.  Előnye a teljes függetlenség, illetve a speciális megoldások alkalmazásának lehetősége. Ugyanakkor a többi megoldáshoz képest sokkal magasabb a fenntartási és üzemeltetési költsége.
    Javasolt Ecommerce Hungary partnerek: BIG FISH, Loginet Systems, FPS Hungary, Virgo Systems.

Webshop szolgáltatások

Akár dobozos, akár egyedi megoldást választunk mindneképp fontos hogy a webáruházat olyan funkciókkal töltsük meg, amik segítik a vásárlók kiszolgálását, valamint növelik elégedettségüket. Ezek elsősorban a rendelések összeállítására vonatkoznak, de lehetséges általuk az ügyfél-kapcsolattartás komfortosabbá tétele is. Ilyen kiegészítő modulok lehetnek:

  • webáruházba integrálható intelligens kereső- és termékajánló rendszerek (javaslatunk: PrefixBox)
  • különleges termékbemutatók, videók, használati segédletek (javaslatunk: Forgó Termékfotó)
  • testre szabott egyedi termékajánlatok (javaslatunk: SmartUpSell)

Online bankkártyás fizetés

Magyarországon 2019-ben minden negyedik webshopban történő megrendelést online bankártyás fizetéssel teljesítettek a vásárlók. Az a szám a következő években biztosan tovább nő majd, így elengedhetetlen hogy a webshop tulajdonos biztosítsa ezt a lehetőséget a vásárlói számára. Erre többféle lehetőség is kínálkozik:

 

  1. Egyedi fejlesztés. A webshop tulajdonos a számlavezető, online kártyaelfogadást biztosító bankjával elfogadói szerződést köt, majd ezután a bank által biztosított fejlesztési útmutató alapján saját maga, vagy alvállalkozó közreműködésével integrálja a kártyaelfogadási megoldást a webáruházba. Ennek előnye hogy teljesen testre szabott, akár egyedi megjelenésű és funkcionalitású megoldás hozható létre. Ugyanakkor ez jelentős fejlesztési költséggel jár, valamint a későbbiekben gondoskodni kell a folyamatos fejlesztésekről, frissítésekről.
  2. Platformba integrált megoldások. A bérelhető webáruházak, illetve a dobozos megoldások mindegyike tartalmaz az adott platformba integrált online kártyaelfogdási megoldást. Itt fontos tudni, hogy a kereskedő nem választhat: mindenképp a platform által biztosított megoldást kell igénybe vennie. Kis forgalmú áruház esetében, főleg a gyors indulás céljából egy hatékony megoldás lehet ez is.
  3. Integrátor segítségével történő szolgáltatás. Ez annyiban különbözik az 1. lehetőségtől, hogy amennyiben a kereskedő már megkötötte a kártyaelfogadói szerződést, a webshopba nem az adott bank megoldását köti be, hanem az integrátor által biztosított Payment Platform megoldást. Ez egyrészt egyszerűbb, másrészt óriási előnye hogy a webshop egyszerre több, különböző szolgáltatást is igénybe tud venni. További hozzáadott érték, hogy az integrátor szolgáltató felelős a fizetési megoldás naprakészen tartásáért, így a kereskedőnek a bekötés után semmi további teendője nincs. A szolgáltató általában jutalékos rendszerben vagy havidíj ellenében biztosítja a platformot.
    Javasolt megoldások: Payment Gateway, Transgate

Csomagkézbesítési lehetőségek

A webáruház értékesítési folyamatának végállomása a megrendelt termékek célba juttatása. Az a webáruház nyeri el leginkább a vásárlók elégedettségét, ahol erre minél több féle megoldást lehet igénybe venni.

 

  • lehetőség szerint biztosítani kell a díjmentes személyes átvétel lehetőségét telephelyen (raktárban) vagy irodában.
  • egy, de inkább több logisztikai partner igénybe vételével kell megoldani a házhozszállítást. A webshopnak ezzel kapcsolatban az alábbiakat kell kommunikálni:
    • átfutási idő (a termék rendelkezésre állása esetén)
    • speciális lehetőségek igénybevétele (időablakos szállítás, hétvégi kézbesítés)
    • pontos szállítási díj
    • visszaküldött áru kezelés lehetősége és költsége
    • csomag nyomon követése és a kézbesítés állapotáról küldött értesítések
  • Átvételi lehetőség csomagautomatában, és csomagpontokon, lehetőség szerint több szolgáltatóval a nagyobb lefedettség érdekében, illetve a kiszállításhoz képest alacsonyabb árazással.

 

Az Ecommerce Hungary tagságában lévő javasolt csomaglogisztikai partnerek:

FOXPOST, MPL (Magyar Posta Logisztika), GLS Hungary, Csomagküldő.hu, DPD Hungary, Sprinter futárszolgálat, DHL Hungary, Futár.hu.

Raktározás, raktári logisztika és csomagolás

A vásárlók számára a termék árán kívül a legfontosabb döntési szempont a termék elérhetősége. Az azonnali rendelkezésre állás biztosítására a webáruházaknak saját raktárkészletet kell biztosítaniuk, ami jelentős beruházással jár. Szintén jelentős tétel az összekészítéshez, csomagoláshoz szükséges technológia beszerzése, üzemeltetése, ide sorolva a humán erőforrások biztosítását is, ami sok esetben az egyik legmagasabb költségtényező a vállalkozásoknál.

Ezen teher enyhítésére adhat lehetőséget olyan külső logisztikai partner igénybevétele, aki az előbb felsorolt munkafolyamatokat elvégzi, a kereskedő számára mint külső megoldást szolgáltatja.

Az Ecommerce Hungary tagságában lévő, fulfillment szolgáltatást nyújtó partnerek: Webshippy, Complexpress, iLogistic.

Számlázás, vevőkezelés, ügyfélszolgálat

Minden webáruház mögött lennie kell valamilyen ERP rendszernek, amely segítségével a kereskedő el tudja végezni az értékesítési tevékenységhez kapcsolódó adminisztrációs tevékenységeket, nyomon tudja követni a vállalkozása eredményeit. Illetve ami talán a legfontosabb: a megrendelések mellé ki tudja állítani a számlákat. Akár új tevékenység indításánál, akár meglévő kereskedelmi tevékenység mellett indított online értékesítési csatorna esetében kihívás lehet a megfelelő rendszer kiválasztása, avagy már egy meglévő rendszer webshophoz kapcsolása. Természetesen ezen a területen is vannak olyan megoldások, amik kimondottan webshopok számára készültek.

 

  • Online számlázó rendszerek. Itt a lényeg nem maga az online platform, hanem a webshopba történő integrációs, illetve automatizálási lehetőségek. Egy jól kidolgozott üzletmenetben, a megrendelést követően amennyiben a raktárkészlet teljes mértékben real-time, és a megrendelt termék lefoglalása megtörténik, a számla automatikus kiállításának sincsen semmi akadálya. Javasolt megoldások: Számlázz.hu, Billingo.
  • Vevő-kapcsolattartás, és ügyfélszolgálati tevékenységek menedzseléséhez bizonyos rendelésszám (és vásárlószám) felett már nem feltétlen hatékony megoldás az egyedi e-mail-ek és telefonhívások kezelése. Erre adhatnak megoldást a webshop-hoz illeszthető, és részint automatizálható CRM rendszerek. Javaslatunk: ArenimTel, Web With Me platform.

Webáruház Marketing

A vásárlók manapság már egy-egy keresett termék esetében számtalan online beszerzési lehetőséggel rendelkeznek. Egyre nehezebb kitűnni a tömegből, és egyre nehezebb megkülönböztetni magát egy webshopnak a konkurenciától. A marketing nem pusztán “reklámozást” jelent: stratégiára van szükség, amely magában foglalja az egységes és hatékony kommunikációt, a megjelenést, a tényleges célcsoport elérését, illetve a többcsatornás hirdetési tevékenységet. Egy bizonyos méret felett már kevés lesz az, hogy  a webshop tulajdonosa saját maga próbálja mindezt felépíteni és működtetni, szükség lehet egy valódi segítséget nyújtó, kiváló szakértelemmel rendelkező elkötelezett külső partnerre is. Az Ecommerce Hungary tagságában lévő, online marketing szolgáltatást nyújtó cégeket az alábbi szempontok szerint ajánljuk:

 

  • PPC és SEO ügynökségek, full service és egyedi igény szerinti szolgáltatásokkal: HD Marketing, Growww Digital, Eazy Digital, BP Digital, Klikkmánia
  • Affiliate megoldások: Dognet
  • Automatizált megoldások: Dataweps
  • Komplex kommunikációs és marketing szolgáltatások: Webformance, Drive Online Marketing, iProspect

Árösszehasonlító oldalakon történő megjelenés

A kereskedő érdeke hogy minél több csatornán érje el célközönségét, azokat a vásárlókat akik érdeklődést mutathatnak az általa forgalmazott termékek iránt. Érdemes tehát arra is figyelni, hogy a vásárlók mily módon találják meg a számukra szükséges terméket, hogyan tájékozódnak a lehetőségekről vásárlásaik előtt. Az erről szóló kutatások egyértelműen megmutatják, hogy hazánkban is egyre népszerűbbek az árösszehasonlító oldalak. Így az azokon való jelenlétet nem pusztán lehetőségként, hanem egy plusz értékesítési csatornaként kell értelmezni. 

Javaslatunk: Árukereső.hu, Olcsobbat.hu

Piactéren történő megjelenés

Szintén kínálkozó lehetőség a vásárlókör szélesítésére az, ha az értékesítünk nem csupán a saját magunk által üzemeltetett termékekre vonatkozik, hanem termékkínálatunkat valamely online piactéren is elérhetővé tesszük. Hogy ez a modell mennyire életképes, azt mi sem mutatja jobban mint hogy 2019-ben a világ online termékértékesítési forgalmának közel fele(!) valamilyen piactéren keresztül realizálódott. Természetesen a nagy piacterek (Amazon, AliExpressz) nagyon kevés hazai kereskedőnek nyújtanak valós lehetőséget, ám idehaza is elérhető pár piactér, amelyekhez csatlakozva plusz forgalom érhető el. 

A piactéren való megjelenés előnye, hogy az amúgy is rendelkezére álló termékre több egy újabb csatornán lehet vásárlót szerezni. A piacterek jelentős marketing költéssel bírnak annak érdekében hogy vásárlókat szerezzenek, és ennek eredményéből az ott lévő kereskedő is részesülhet.

Javaslatunk: eMag Marketplace, Jofogás.hu, Vatera.hu

A fentieken kívül még az alábbi, az interneten elérhető, hiteles és publikus anyag anyagokat ajánljuk mindenki figyelmébe, amelyek a webshopok elindítását, a már meglévő áruházak versenyképessé tételét segítik:

 

Webáruház indításhoz szükséges szakértői cikkek gyűjteménye (Kosárérték.hu)

Webáruház felkészítő csomag (Webshop Experts)

Webshop indítás lépésről-lépésre (Minner)

Start typing and press Enter to search