fbpx

A webshopokban történő vásárlás gyors, kényelmes és biztonságos, megkönnyíti a szükséges termékek beszerzését, időt és energiát spórolhatunk vele. Az alábbiakban megmutatjuk, mire érdemes figyelni az internetes vásárlásoknál!

Hogyan válasszak Webshopot?

Az online vásárlók legtöbbje Google kereséseken keresztül jut el webáruházakhoz, a konkrét termék- illetve márkanevekre történő keresésnél a találati oldalakon pedig a legtöbb esetben webáruházak hirdetéseivel találkozhatunk. A másik leggyakoribb kiindulási pont az ár-összehasonlító oldalak (pl. Árukereső, Olcsobbat.hu), ahol termékkategóriánként csoportosítva nézhetjük meg a számunkra szükséges termék lehetséges beszerzési forrásait.

Ha olyan webáruházba érkezünk, amit még nem ismerünk, a vásárlás megkezdése előtt érdemes tájékozódni, az alábbiak alapján:

  • nézzük meg, hogy a webshop főoldalán, általában a láblécben, jól láthatóan és részletesen fel vannak-e tüntetve az áruház üzemeltetőinek adatai, elérhetősége, az ügyfélszolgálat működésére vonatkozó információk
  • olvassuk el az Általános Szerződési Feltételeket – ez kötelező eleme minden webáruháznak, és ennek tartalmán keresztül ismerhetjük meg hogy milyen feltételekkel vásárolhatunk
  • szintén kötelező elem az Adatkezelési Nyilatkozat – ennek hiánya, vagy elnagyolt, szűk tartalma problémát jelezhet!
  • még a vásárlás megkezdése előtt érdemes információt keresni arról, hová és milyen feltételekkel, milyen költséggel szállít a webáruház, így elkerülhető hogy a hosszabb idő alatt összeállított rendelés végén szembesüljünk a számunkra kedvezőtlen kézbesítési feltételekkel
  • ellenőrizzük, milyen átvételi lehetőségeket kínál amelyekkel időt vagy költséget takaríthatunk meg, például: személyes átvétel a webshop bemutatótermében, vagy csomagautomatába történő kézbesítés
  • ellenőrizzük hogy nyújt-e online bankkártyás fizetési lehetőséget az áruház, illetve hogy a kiszállítás esetén a futárnál lesz-e lehetőség bankkártyás fizetésre
  • az online vásárlás egyik legfontosabb megkülönböztetője a hagyományos vásárlástól a legalább 14 napos elállási jog: az erre vonatkozó információkat a kereskedőnek szintén jól látható helyen kell feltüntetnie, lehetőség szerint a webshop főoldalán

Az a webshop, ami a fentiekkel kapcsolatban egyértelmű, részletes tájékoztatást nyújt, mindenképp előnyt élvezhet a választásunkban.

Ezen felül, egy új webshop kipróbálásánál érdemes megnézni a közösségi oldalakon, hírportálokon, vásárlói fórumokon fellelhető véleményeket, ezek is segíthetnek kiszűrni a tisztességtelen magatartást tanúsító szereplőket. Az ITM Fogyasztóvédelmi portálján nyomon lehet követni a hatósági ellenőrzések során tapasztalt jogsértéseket is.

Mit jelent pontosan az elállási jog?

A jogszabályi megfogalmazás szerint: „A fogyasztónak, a termék kézhezvételét követő 14 napon belül joga van elállni a vásárlástól.”.

Ebből fakadóan tehát a vásárló semmilyen indoklással nem tartozik a webáruház felé, akár ki is bonthatja és kipróbálhatja a terméket. Az elállási jog érvényesítése azzal kezdődik, hogy a fogyasztó bejelenti elállási szándékát a webáruháznak. Innentől mind a fogyasztónak, mind a webáruháznak kötelezettségei vannak.

Milyen kötelezettségei vannak a fogyasztónak?

  • A termék kézhezvételét követő 14 napon belül kell jeleznie elállási szándékát a webáruház felé. Ez történhet írásos formában (pl.: email, postai levél, stb.), de akár szóban (pl.: telefon, személyesen ügyfélszolgálaton) is. Az elállási jogról szóló kormányrendelet nyilatkozat-mintát is nyújt, amit szintén fel lehet használni az elállás bejelentéséhez.
  • A terméket vissza kell juttatni a webáruháznak. Erre az elállás bejelentésétől számított 14 napon belül van lehetőség. Nem kell megérkeznie a terméknek ezen időn belül, de “útra kell indítani” a csomagot.
  • A visszaküldés költsége a vevőt terheli, kivéve, ha az elszállítást a webáruház magára vállalja. Ha a webáruház előzetesen nem tájékoztatta a vásárlót, hogy a visszaküldés költsége a vásárlót terheli, akkor nem neki kell fizetni.
  • A terméket a webáruház által kijelölt helyre kell eljuttatni. Ez lehet személyes átvételi pont, vagy postai cím is.

Milyen kötelezettségei vannak a webáruház üzemeltetőnek?Részletes tájékoztatási kötelezettség az elállás feltételeiről.

  • A webáruház köteles 14 napos elállási jogot biztosítani a vásárlónak.
  • A termék árát és a hozzá kapcsolódó szállítási költséget (nem a visszaküldés költségét) vissza kell téríteni a vásárlónak az elállás bejelentésétől számított 14 napon belül. Itt fontos megjegyezni, hogy a webáruháznak visszatartási joga van. Ez azt jelenti, hogy a webáruház a termék árát és a szállítási költséget visszatarthatja mindaddig, amíg vagy a termék visszaérkezik hozzá vagy a fogyasztó kétséget kizáróan tudja bizonyítani például egy feladóvevénnyel, hogy a terméket visszaküldte a webáruháznak. Ha a termék visszaszállítását a webáruház vállalta, akkor ez a visszatartási jog nem érvényesíthető.
  • A webáruház a termék teljes árát köteles visszafizetni, kivéve, ha a vásárló a kipróbálás során a termék tulajdonságainak megvizsgálásához szükséges használatot meghaladta. Ilyenkor értékcsökkenést kell elszámolni.
  • A pénzt ugyanabban a formában kell visszatéríteni, amiben a vásárlás történt, kivéve ha a vásárló korábban beleegyezett, hogy másképpen kapja vissza az összeget.

További információk az elállási jogról:

Valóban megbízható az online bankkártyás fizetés?

Az esetek döntő többségében a webáruházakban történő online bankkártyás fizetés technikailag (fizikailag) nem a webshop felületén történik, hanem a kereskedő számára online fizetési megoldást nyújtó bank vagy pénzügyi szolgáltató erre kialakított speciális weboldalán. Ezek az oldalak minden esetben titkosított kapcsolattal, és nagyon komoly biztonsági előírások betartásával működnek. Ez egyébként az adott szolgáltatónak is ugyanúgy érdeke, hiszen az esetleg visszaélések esetén az érvényben lévő jogszabályok minden esetben a kártyatulajdonost, azaz a vásárlót védik.

Amennyiben egy vásárló úgy érzi, hogy online fizetésre is alkalmas bankkártyájával egy olyan tranzakció történt amit nem ő kezdeményezett, vagy egy valós vásárlása után a kereskedő nem teljesíti a megrendelést és normál úton nem tudja vele visszatéríttetni az előre kifizetett összeget, igénybe veheti az un. „chargeback” eljárást. Ezt minden esetben a vásárló a saját bankjánál kell hogy kezdeményezze, a vásárlástól számított 120 napon belül.

A külföldi webshopból történő vásárlás is biztonságos?

2019-ben a mérések szerint több mint 500 milliárd forint értékben rendeltek magyarországi vásárlók külföldi webáruházakból, és a nyilvánosságra hozott panaszok valamint visszaélések aránya nem volt magasabb, mint a belföldi vásárlások esetében. Amennyiben nagyobb, és ismertebb webshopból vásárolunk, ugyanúgy biztonságos megoldás mint ha hazai webshopot választanánk, ráadásul az Európai Unió területén belül a fogyasztóvédelmi rendelkezések összhangban vannak, a különböző országok illetékes szervei együttműködnek egymással az esetleges problémás esetek intézésében.

Ennek ellenére minden esetben javasolt alaposan utánanézni, hogy a beszerezni kívánt termék elérhető-e a hazai webshopban, hiszen a termék átvétele, és egy esetleges garanciális ügyintézés is sokkal egyszerűbb hogy ha hazai forgalmazótól vásárolunk.

Kezdjen gépelni, majd nyomjon Enter-t a kereséshez