fbpx
 In Általános, Hírek
 
 

Bár még nincs vége 2015-nek, de kijelenthetjük: nagyszerű évet zárt az egész magyar e-kereskedelmi szektor. Ilyenkor igazán jó számot vetni az év végén és megnézni, hogy mik voltak 2015 legfontosabb eseményei, statisztikái és mi várható jövőre.
Számos tényezőnek betudhatóan idén rekordévet zárhat a magyar elektronikus kereskedelem. Egyes e-kereskedőink annyira megerősödtek, hogy már külföldi piacokra is kimerészkedtek. Az egyre növekvő piaci szereplők pedig vonzó befektetési célponttá váltak a tőkebefektetők számára, így ezen a téren is nagy mozgás volt idén. Érdekes jelenség volt idén még a Fekete Péntek: bár megoszlanak a vélemények arról, hogy kell-e a jelentős árengedményeket kíerőltető akció, de az biztos, hogy idén már sokkal nagyobb forgalmat produkáltak a résztvevő e-kereskedők, mint tavaly.

 

1. Kétszámjegyű növekedés

A tavalyi 25%-os növekedési mértéket (forrás: eNet) becsléseink szerint idén elérheti és elképzelhető, hogy meg is haladja a szektor és ezzel minden eddigit túlszárnyaló rekordévként kerül be 2015 az évkönyvekbe. Becsléseink alapjául azok az iparági jelzések szolgáltak, melyek szerint például az idén várhatóan 50%-kal nő az Extreme Digital Zrt. online értékesítési árbevétele. A Libri-Shopline a könyvértékesítésben 5-10%-os bővüléssel számol, néhány egyéb üzletágban viszont akár a 15-20%-os növekedést is elképzelhetőnek tartja Deák András, üzletfejlesztési igazgató. A Tchibo webáruházának magyarországi forgalma is várhatóan 20-25%-kal nő és így meghaladja a 2 milliárd forintot. Érdekesség: ez azt jelenti, hogy az online csatornából már nagyobb bevétele lesz a Tchibonak, mint a 10 hagyományos boltjából összesen (forrás: vg.hu).  

A nagy forgalomnövekedéshez az is kellett a magyar e-kereskedelemnek, hogy egyre több hazai e-kereskedő és e-szolgáltató lépett már ki a nemzetközi porondra, illetve az eddig onlineban alul teljesítő offline kereskedők jelentős forgalomnövekedést tudtak produkálni az online csatornában. Ahhoz, hogy 2015 igazi rekordév legyen az is kell, hogy a kicsik is tudják tartani a tempót, azaz a nagyok ne az ő kontójukra növekedjenek…

 

2. Fekete Péntek

A Fekete Péntek terjedése vásárlói szemszögből vitathatatlanul hasznos, hisz a kedvezmények a vásárlók számára csak jót jelenthetnek. Minden ilyen kezdeményezés növeli az online vásárlás népszerűségét is. Másrészről azonban, növeli a szakadékot a legnagyobb áruházak és a kis webshopok között, mivel ilyenkor jellemzően a piacvezetők hirdetései uralják a médiafelületeket.

Ráadásul, a Fekete Péntek miatt megtöbbszöröződött rendelés- és csomagszám, óriási kihívás elé állítja a kereskedők és vevők közötti fizikai kapcsolatot megteremtő logisztikai szolgáltatókat, nem beszélve a látogatószám miatti informatikai túlterheltségről – ami a rendszer üzemeltetői mellett, az ügyfélszolgálati munkatársak vállára is többlet terheket ró.

Egy kereskedő vallomása: “Szerintem egy e-kereskedő se sopánkodjon a Fekete Péntek miatt. Végre egy esemény amire az egész vásárlói piac odanéz és figyel. Természetesen, ez jelentős szervezeti és működtetési kihívást jelent, de ha valakinek nem tetszik, akkor nem kötelező részt venni benne.  Aztán mégis csak rajtunk múlik, hogy mit viszünk át a figyelemből a szezon utáni időkre.”

 

3. Vasárnapi boltzár hatása az elektronikus kereskedelemre

Hatás #1:

Talán emlékszünk még arra, hogy az idei év elején, amikor a vasárnapi boltbezárás ténye tudatosult a piacban és a médiában, akkor egyes szakértők szerint a boltzár  érintette volna a webáruházakat is, azaz le kellett volna kapcsolni az online értékesítési felületeket is és kiszállításra sem kerülhet sor. A ma már megmosolyogtató “ötlet” ellen a SzEK.org azonnal és határozottan síkra szállt: egyeztetést kezdeményezett az illetékes minisztérium képviselőivel és sikerült tisztázni ezt a félreértést. Tudomásunk szerint a fogyasztóvédelmi hatóság is elfogadta az egyeztetéseken kialakult álláspontot, így még eljárások megindulásáról sem kellett beszámolni ezen a a területen.

Hatás #2:

Nagy jóslat volt 2015. első negyedévében, hogy az offline boltbezárás jelentősen meg fogja növelni a vasárnapi online vásárlások számát és a kosárméretet is.  Azonban egy nemrég készült kutatás alapján egyértelmű: az online kiskereskedelemben a vásárlások száma jellemzően a hét első három napjában a legmagasabb. A legkevesebb rendelésszám továbbra is  hétvégén realizálódik, tehát a vasárnapi boltbezárások eredményei láthatóan nem volt hatással a hétvégén leadott rendelések mennyiségére. (forrás: GKI Digital – Árukereső)

 

4. A kereskedő is eladó

A nagy növekedési potenciállal rendelkező e-kereskedők folyamatosan a befektetők célkeresztjében mozognak. 2015-ben különösen nagy volt a mozgás, a SzEK.org több tagja is sikeres tranzakciók részese volt. 

a) Extreme Digital: új többségi tulajdonos (50,8%) van Steinhoff International Holdings (Kika és Pepco) személyében. A tulajdonrészért kapott összegből a régiós jelenlétét erősíti az Extreme Digital és bővült termékportfoliója is. November 20-tól már bútorokat is rendelhetünk tőlük. 

b) Mall.hu: itt a tulajdonos céget, a Netretail B.V.-t vette meg a Rockaway Capital. Az ügyletnek része volt a Heureka megvásárlása is, ami a cseh és szlovák piac legnagyobb árösszehasonlító oldala. Az új tulajdonos érdekeltségében jelenleg food és non-food termékkategóriára specializálódott online boltok, átfogó termékkínálattal rendelkező kisebb webáruházak, árösszehasonlító oldalak és a mi régiónkban operáló házhozszállítási hálózatok találhatók. 

c) Szallas.hu: az OTP Bank és a PortfoLion Regionális Magántőke Alap vásárolta meg a “magyar Booking.com” 100%-os tulajdonrészét a két alapítótagtól (Varga Zoltántól és Dorcsinecz Józseftől), valamint a Central Médiacsoporttól.

d) Origo: a vevő a VS.hu tulajdonosa a New Wave Media Kft, a vételár pedig 4,2 milliárd forint volt. 

 

5. Határon átnyúló e-kereskedelem – hazai bajnokok

A csak Magyarországra koncententráló netes kereskedők nem tudnak egy bizonyos idő után tovább növekedni. Számukra létfontosságú a növekedéshez a nemzetközi jelenlét megteremtése vagy erősítése. Az eDigital élen jár a folyamatban: 2010-ben Csehországgal és Szlovákiával kezdtek, amelyhez 2011-ben Románia is csatlakozott, majd 2013-ban Horvátország követte. 2014-ben tovább terjesztették működési területüket: online áruházat nyitottak Szlovéniában és Bulgáriában is. A Játéknet a román piacon próbálgatja szárnyait és nagyon sokan tervezik a nemzetközi terjeszkedést. A Szállás.hu Horvátországban, Lengyelországban, Romániában és Szlovákiában volt aktív. A tulajdonos váltás után különösen az intenzív lengyelországi terjeszkedést tűzték ki célul.

A közép-kelet-európai országok egyes nemzetközi elemzők szerint kitűnő helyzetben vannak abban, hogy akár az egész páneurópai piacot kiszolgáló elektronikus kereskedelmi infrastruktúra települjön hozzájuk. Ezt az alábbi tényezők indokolják:

  • kitűnő földrajzi fekvés
  • jó informatikai háttér
  • olcsó munkaerő. 

A lehetőség nemcsak a nagy nemzetközi webáruházak számára adott, hanem az esetleg egyes szegmensben megerősödő magyar szereplők is hazai bajnokból nemzetközi bajnokká válhatnak.

A SzEK.org kiemelt feladatának fogja tekinteni 2016-ban, hogy olyan szakmai hátteret teremtsen meg, amely az összes magyar webáruháznak segít a külföldi terjeszkedés megtervezésében és az ebben rejlő lehetőségek jobb kiaknázásában. A 2016. június 2-án és 3-án tartandó XIII. Elektronikus Kereskedelem Konferencia egyik szekciója csak a határon átnyúló e-kereskedelemről fog szólni, ahol kereskedők és tanácsadók osztják meg a tudást és a tapasztalatokat. Tervezzük, hogy a német, cseh, lengyel és szlovák társszervezeteink delegációit is meghívjuk a konferenciára – kitűnő alkalom lesz ez a kapcsolatteremtésre és tapasztalatcserére. 

 

SzEK.org Rendezvénynaptár

SzEK.org Akadémia az új e-kereskedelmi adózási szabályokról – 2016. január 25. 14.00  

Ecommerce Meetup – 2016. január 25. 18.00

Ecommerce Hungary – XIII. Elektronikus Kereskedelem Konferencia 2016. június 2-3.

 

Ha hasznosnak találtad cikkünket, kérjük, hogy oszd meg vagy ajánljad ismerőseidnek!