fbpx
 In Ecommerce Meetup, Hírek

Az Ecommerce Meetup sorozat ez évi első alkalmát február 6-án rendezte  meg az Ecommerce Hungary, a teltházas eseményen a téma ezúttal az adatfeldolgozás, adatelemzés volt.

Minden kereskedelmi, értékesítési és szolgáltatási tevékenység során számtalan helyen keletkezik adat. A hagyományos analóg, pl. bolti környezetben éppúgy, mint a digitális csatornákon, az internetes térben. Az adatok gyűjtésére, tárolására és elemzésére számtalan platform létezik, akár külső megoldások, akár belső fejlesztések. És majdnem minden cégnél a keletkezett adatokat többen is használják a napi munkájuk során ellenőrzésekhez, döntésekhez, stratégia alkotáshoz.

De még az érettebb fázisban lévő, és nagyobb forgalommal bíró cégeknél is sok esetben a fent leírt folyamatok nem egy jól átgondolt és felépített rendszerben történnek. Gyakran látni hogy több, egymástól elszigetelt rendszer gyűjti az adatokat és ezek külön-külön szolgáltatnak jelentéseket, sok esetben ellentmondásba keveredve. Tipikus példa erre hogy az ERP-ből érkező, értékesítési forgalomról szóló jelentés nem egyezik meg a Google Anayltics-ben látható értékkel, és a kettő közül egyik sem cseng össze a pénzügyi (főkönyvi) rendszerből lehívható tényleges adatokkal.

A meetup célja az volt, hogy rendet tegyünk az adatok kezelésében, feltárjuk a leggyakoribb problémákat, és példákat mutassunk a rosszul működő folyamatok rendberakására. A felvezető előadást Vajna Balázs és Bari Bertalan, a MarketingLens képviselői tartották, majd pedig ezután egy panelbeszélgetésben folytatódott a program, melyben rajtuk kívül részt vett még dr. Bőgel György, a CEU professzora, Erdélyi Balázs a Magyar Telekom Data Scientist szakembere, és Hamza Gábor, a Libri-Bookline online üzletág vezetője.

A közel két órás programon elhangzott számtalan érdekes és hasznos információ közül pár kiemelten fontos:

  • Minden vállalatnál vezetői szinten kell hogy megjelenjen az igény a jó minőségű adatok szükségességére, a leírt folyamatokban pedig legyen helye az adatok alapján történő döntéshozatalnak
  • Termékeladáshoz kapcsolható hirdetési (marketing-) költés esetében a ROAS számításánál fontos, hogy mind bevételi oldalon, mind ráfordítás oldalon helyes értékekkel dolgozzunk, még akkor is, ha ehhez több rendszerből kinyerhető adatokat kell összefűzni. Egyik tipikus hiba például a helytelen eladási árral történő számolás, ha az utólag adott kedvezmény nem kerül visszavezetésre.
  • Hagyományos bolti és online értékesítési csatornákat is használó kereskedőknél törekedni kell arra, hogy ugyanazt a vásárlót az online és offline térben is egyként lássák és tudják azonosítani, így az így keletkező adatok sok plusz információval szolgálhatnak az értékesítés tervezésénél
  • A tényleges értékesítésből származó adatokat érdemes predikciókra is használni, így lecsökkentve az időt (és ezáltal a költséget) az érdeklődés, és a vásárlás között. Ez egyben a felhasználó élményt is nagyban növelheti

Az Ecommerce Meetup következő alkalmai az Ecommerce Hungary események oldalán találhatók, de Egyesületünk FB oldalán is rendszeresen beszámolunk a közelgő rendezvényeinkről.