Mit érdemes tudni az elállási jogról? – A vevő kérdez, A SzEK.org válaszol

 In Tudásbázis

Mit érdemes tudni az elállási jogról?

Sokszor mennyivel egyszerűbb interneten vásárolni, igaz? Megspóroljuk az utazást, a sorban állást, és olyan termékekhez is könnyedén hozzá lehet jutni, amelyek a közvetlen környezetünkben egyáltalán nem érhetőek el. Az online kereskedelem azonban buktatókat is rejthet magában, így mielőtt belevágnánk a vásárlásba, tájékozódjunk a jogainkról, lehetőségeinkről! Ha személyesen vásárolunk egy terméket (például egy túrabakancsot), annak is megvannak bizonyos előnyei – például ha válogatás közben észrevesszük, hogy a bakancs varrása el van pattanva, értelemszerűen nem azt fogjuk megvásárolni, hanem keresünk egy olyat, aminek nincsen ilyen jellegű hibája. Ha mindez a neten történik, akkor bizony előfordulhat az, hogy nem kifogástalan minőségű terméket kapunk. Ilyen esetben azonban nem szabad elkeseredni, hiszen a fogyasztót védi a jogszabály adta elállási jog, amivel mindenképp érdemes, és kell is élni. A legfontosabb határidő Akik nem sűrűn foglalkoznak ilyen dolgokkal, és a mindennapi jogi változásokat is követik, talán nincsenek is azzal tisztában, mi is pontosan az elállási jog, és mennyi időnk van élni vele. Az elállási jog tulajdonképpen annyit tesz, hogy a távollévők között, így az interneten is megkötött szerződéstől egyoldalúan visszaléphetünk, a terméket visszaküldhetjük a kereskedőnek, és követelhetjük érte az általunk kifizetett összeg visszatérítését. (Hiszen a vásárlás előtt nem volt lehetőségünk arra, hogy alaposan szemrevételezzük a megvásárolt terméket.) Fontos észben tartani, hogy az elállási jogunk gyakorlására 14 naptári napunk van (tehát nem 14 munkanap) a termék átvételétől, vagy a szolgáltatás igénybevételére vonatkozó szerződés megkötésétől kezdődve. A termék átvételének a napja viszont nem tartozik bele a határidőbe, így ha a megrendelt túrabakancsunkat kedden kapjuk kézhez, a 14 nap csak másnaptól, szerdától kezd el „ketyegni”. Éppen ezért célszerű megőrizni a számlát, a nyugtát, vagy az átvételi elismervényt, amivel az átvétel napját tudjuk igazolni. Ha élni szeretnénk az elállási jogunkkal, azt mindenképp tegyük meg a rendelkezésünkre álló 14 napon belül, ne bízzuk azt a véletlenre! Bár a visszaküldött terméknek nem kell 14 napon belül megérkeznie a kereskedőhöz, mielőtt bármit is lépünk, szándékunkat jelezzük az illetékesnek telefonon, levélben, vagy e-mailben. Erre azért (is) van szükség, mert ha a későbbiekben bármilyen problémánk adódna, utólagosan tudjuk igazolni, hogy időben jeleztük az elállási szándékunkat. Addig, amíg a kereskedő nem jelzett vissza, hogy nyitott a termék visszavételére, ne küldjük vissza a terméket, nehogy a két szék közül a pad alá essünk – vagyis nehogy az legyen a vége, hogy se a termék, se az értéke nincs a birtokunkban. Indoklás, költségek viselése Biztosan sokaknak fejtörést okoz az, hogy mit lehet elálláskor mondani a kereskedőnek, miért akarunk elállni? Nekik van egy kifejezetten jó hírünk: a szerződéstől történő elállást nem kell megindokolni. Az elállás következménye, hogy a szerződés megkötése előtti állapotot kell a feleknek visszaállítaniuk, vagyis a vállalkozás köteles a fogyasztó által kifizetett összeget haladéktalanul, de legkésőbb az elállást követő harminc napon belül visszatéríteni. Igaz, a vállalkozás követelheti a termék nem rendeltetésszerű használatából eredő kárának megtérítését. Ez röviden annyit jelent, hogyha a túrabakancsunkat szétrágta a kiskutyánk, a kereskedő jogosan kérhet kártérítést, de erről írunk bővebben a következő blogbejegyzésünkben. Ha az elállási jogunk érvényesítésére kerülne a sor, ne feledjük, ha postázási költséget a fogyasztó állja, ezt az összeget nem lehet behajtani a kereskedőn. Kivételes esetek persze előfordulhat ennek az ellenkezője is, hiszen előfordulhat a gyakorlatban, hogy a vállalkozás átvállalja a postaköltséget, vagy a vállalkozás a költségviselési kötelezettségünkről nem tájékoztat minket, de ha ezekből egyik eset sem valósul meg, nem harcolhatjuk ki a visszaküldéssel járó díjat magunknak. A visszaküldéssel járó postaköltséggel különösen akkor érdemes sakkozni, ha például Kínából rendeltünk egy terméket. Ebben az esetben mindenképp tájékozódjunk, hiszen az is elképzelhető, hogy a postaköltség jóval magasabb lehet, mint az általunk rendelt termék ára, értéke. Azokban az esetekben viszont, ha az Európai Unió területén lévő székhelyű cégtől, vagy ezen belül is magyar webshopból rendeltünk, majd élnénk az elállási jogunkkal, természetesen a postaköltség is alacsonyabb lehet. Az elállási jogról szóló cikksorozatunkat további információkkal és gyakorlati esetekkel hamarosan folytatjuk.

Recent Posts
Ecommerce Hungary