fbpx
 In Hírek, Kiemelt, Tudásbázis

Mi az a PSD2?

PSD = Payment Services Directive. A PSD2 egy Európai Unió által létrehozott irányelv, amely a pénzügyi szolgáltatások szabályozására jött létre. A magyar jogrendbe 2017. novemberében került be (2017. évi CXLV. tv.). A szabályozás több elemből áll, és elsődleges célja hogy:

  • liberalizálja a fizetési piacot, új szolgáltatók bevonását engedélyezve
  • tovább emelje az eletronikus fizetések biztonsági szintjét,
  • támogassa a határokon átnyúló kereskedelem esetén az egységes pénzügyi szolgáltatásokat

A PSD2 révén kiépülő új szolgáltatások egységességét az RTS (Regulatory Technical Standards) biztosítja.

Hogyan érinti ez az e-kereskedőket?

A legfontosabb változás, hogy új pénzügyi szolgáltatók, és új fizetési lehetőségek jelennek meg a piacon. A kereskedők elemi érdeke, hogy a lehető leginkább ügyfélbarát kiszolgálást nyújtsanak, ennek pedig elengedhetetlen része az online értékesítés során a gyors és biztonságos elektronikus fizetési lehetőségek biztosítása.

Ugyanakkor kiemelendő a kereskedők egységes tájékoztatási kötelezettsége, hiszen a fogyasztó bizalom megőrzése feltétlen szükséges az online fizetések arányának emelkedéséhez. Elengedhetetlen tehát, hogy a vásárlók teljes mértékben értsék a változásokat, az abból származó előnyöket, és az őket érintő teendőket. (pl. fizetési kérelem fogalma és másodlagos számla azonosítók bevezetése).

Fontos tudni, hogy nem csak az online, hanem a hagyományos bankkártyás fizetésben is jelentkeznek majd a változások, így a valódi omnichannel modellben működő kereskedőknek erre is készülniük kell.

Mik a legfontosabb változások?

2019. július 1.:

1. Megváltozik az átutalások átfutási ideje. Az “azonnali átutalás” standardja révén amennyiben mind a terhelendő mind a kedvezményezett bankszámla EU-n belüli, 5 másodperc alá csökken a teljesítési idő. Ezáltal az átutalások valós konkurenciát jelenthetnek a bankkártyás fizetésnek.

2. Megjelenik a kereskedő által indított fizetési kérelem. Ezentúl már az eladó is kezdeményezheti a vásárlás végösszegének kiegyenlítését, akár a B2C, akár a C2C piacon.

3. Ez előbbihez kapcsolódik a másodlagos számla azonosítók használatának lehetősége. Ezek lehetnek: mobiltelefonszám, elektronikus levélcím, adóazonosító jel, vagy adószám.

4. Az azonnali fizetés indítására lehetőség lesz egy egységes rendszerben előállított QR-kód használatával, amely megjelenhet a kereskedő által kibocsátott számlán, vagy egyéb bizonylaton is.

Az azonnali fizetésről a Fintech Group által készített részletes tájékoztató anyagok:
Mi az azonnali fizetés?
Azonnali fizetés – hol és hogyan?

A változásokról részletes áttekintés olvasható az oldal alján található prezentációban, amelyet Zátonyi János, a Giro Zrt. képviselője készített az Ecommerce Hungary 2019. február 12-i konferenciájára.

(folytatás a kép alatt…)

2019. szeptember 13.:

Kötelezővé válik az erős ügyfélhitelesítés (SCA – Strong Customer Authentication) használata.

Az SCA szigorú szabályokat vezet be az elektronikus fizetések indítása és feldolgozása terén. Erős ügyfélhitelesítést kell alkalmazni minden a fizető fél által indított olyan tranzakció esetén, amelyek nem esnek valamely kivétel szabály érvényessége alá.

Az erős ügyfélhitelesítés a három azonosítási csoportból (ismeret, birtoklás, tulajdonság) kiválasztott legalább kétféle különböző típusú azonosítás egyidejű használatát jelenti.

Ismeret: pl. PIN kód
Birtoklás: bankkártya vagy token
Tulajdonság: pl. ujjlenyomat vagy hangfelismerés

Az erős ügyfélhitelesítés nem csak az online fizetések, hanem a hagyományos POS terminálon történő bankkártyás fizetések esetén is alkalmazandó lesz, gyakoriságtól és értéktől függően.

Ide kapcsolódnak még az ismétlődő fizetések (recurring) esetében alkalmazandó szabályok, amelyek értelmében a vásárló által adott felhatalmazás után az erős ügyfél azonosítás használata nem lesz kötelező minden egyes tranzakció használatakor. Így például egy előfizetéses rendszerben nyújtott szolgáltatás, vagy rendszeres csomagküldés esetében sem kell a vásárlónak minden alkalommal újra elvégezni a hitelesítést. Ez pedig segíti a kereskedőket ezen üzleti modell elterjedésében.

Az Ecommerce Hungary az online kereskedőknek egy egységes tájékoztató anyag terjesztését javasolja a vásárlóik számára. Ezt az anyagot hamarosan elérhetővé tesszük ezen az oldalon.

Az erős ügyfél hitelesítésről a kereskedőknek szóló szakmai anyagot, amelyet a Mastercard készített az Ecommerce Hungary 2019. február 12-én tartott konferenciájára, hamarosan közzétesszük!

Az Ecommerce Hungary tagságában lévő, PSD2, azonnali fizetések, SCA témákban szakértő, és szolgáltatást nyújtó cégek:

ID & Trust (GoodID) – kapcsolatfelvétel ide kattintva
Bigfish Kft., Payment Gateway
OTP Mobile Kft.
Barion Zrt.

További javasolt hasznos tartalmak:

Fintechzone szakmai portál:
https://fintechzone.hu/mi-a-psd2/

MNB hivatalos oldala:
https://www.mnb.hu/penzforgalom/psd2-gyakori-kerdesek-es-valaszok