fbpx
 In Hírek, Tudásbázis

Az árazás az egyik legfontosabb, egyben elkerülhetetlen része bármely kereskedelmi tevékenységnek, gyakorlatilag az üzlet alfája és ómegája. Amennyiben nem, vagy csak hébe-hóba foglalkozunk vele, esetleg rosszul, mondjuk ösztönből csináljuk, előbb-utóbb veszteséget generálunk.

Gondoljuk csak végig!

A tényleges ár az, amiért a vásárlók adott terméket hajlandók megvenni a piacon, ahol a kereslet és a kínálat találkozik. Amennyiben árunk a piaci lehetőségekhez képest túl magas, vagy túl alacsony, pénzt hagyunk a piacon, tehát a bevétel és a haszon egy része versenytársunkhoz vándorol, vagy a vevő jár jól, hiszen akár többet is fizetett volna. Az e-kereskedelem még speciálisabb eset, hiszen a vásárlók részéről alapvető bizalmi kérdés, hogy akitől vásárol, transzparens legyen. Mindenki látott már „kamu” kedvezményeket, amikor az eredetinek feltűntetett ár soha nem létezett. Vagy ahol a kosárfolyamat legvégén esett be még addig rejtett költség, stb., ezek azonnali kosárelhagyást eredményezhetnek. Egyértelmű, hogy ez nagyon rövid távú gondolkodásmód, hiszen a több millió hazai online vásárló nagy része már több éve gyakorló ezen a piacon, hamar kiszimatolja, ha valami nem stimmel, és fél másodperc alatt tovább kattint.

Valamennyire eltér ettől a fix, ajánlott fogyasztói áras rendszer, ott pedig az értéklánc korábbi pontjain lehet érdekes információ, hogy kik a disztribútorok és mennyire tartják az elvárt árszintet.

A professzionális árazás alapfeltételei:

  • a megfelelő mennyiségű, állandóan és azonnal frissülő piaci adat megléte és feldolgozása (ár, készlet, akció stb.)
  • saját árazási stratégia ismerete, mi a célom az árral, kategória- ill. termékszinten
  • és az alkalmazás, azaz, az ár konkrét bevitele a rendszerbe, majd az élesítés.

Többdimenziós figyelmet igénylő feladatról beszélünk, ahol egyrészt képben kell lennünk a saját termékeinkre vonatkozó árazási elképzeléssel, másrészt állandóan monitoroznunk kell a versenytársak hasonló termékeit, készletezési adatait vagy akár az új versenytársak felbukkanását.

Ez a tevékenység már több százas termékszortiment és akár két-három versenytárs esetén is nagyon időigényes, aprólékos feladat, mind az adatgyűjtés mind azok értelmezése, feldolgozása, azokból árdöntések meghozatala – utóbbi egy új ár meghatározását, vagy a régi meghagyását is jelentheti.

A teljes képhez az is hozzátartozik, hogy az összesített adathalmaz mögött üzletünkre erősen befolyással bíró trendek és mozgások figyelhetők meg, ami megfelelően összesítve jövőbeli döntéseinkhez adhat átfogóbb nézőpontot. Ezzel az inkább utólagos, reaktív viselkedés helyett egy tervezett, kontrollált árazási mechanizmus indulhat útjára. Ez utóbbihoz minimum fel kell vennünk egy tehetséges üzleti elemzőt. De valószínű, hogy még így sem tudjuk a piac összes releváns szeletét megvizsgálni, mert nem tudjuk kigazdálkodni azt az emberi erőforrás igényt, ami az ekkora kaliberű adatgyűjtéshez szükséges. Nem beszélve arról, hogy legtehetségesebb elemző sem boldogul egy idő után excel táblákból, tehát kellene egy szoftver is, ami egységesíti az adatokat.

Mit tehetünk?

Dönthetünk, úgy, hogy felveszünk egy osztálynyi sales supportost, aki reggeltől estig adatokat keresgél és reménykedünk, hogy mindent megtalál,( vagy a drágább értékesítők idejének egy részét áldozzuk erre,) plusz üzleti elemzőt, aki értelmezi az adatokat és egy külön szoftvert, amivel képesek vagyunk adatot gyűjteni és feldolgozni.

Vagy az is lehet, hogy a sales támogatókat, üzleti elemzőt és a szoftvert egyesítjük egy SaaS szolgáltatás formájában és hagyjuk, hogy a rendszer végezze el a feladatot, addig is tudunk másra fókuszálni.

Okos döntés: okos megoldás!

A piacon több olyan megoldás létezik, amely akár a már meglévő vállaltirányitási rendszerhez illeszkedve, akár önállóan képez segíteni az árazásban. Ezek egy része – megfelelő paraméterezés után – akár teljesen önállóan is tud működni, mint például a Dataweps által létrehozott Disivo rendszer.

De erre a problémára válaszul jött létre a Virgo Systems egyedi fejlesztésű, több évtizedes e-kereskedelmi tapasztalataira épülő terméke, a PriceKit.

A termék három fő erőssége:

  1. fókusz: vezetői összefoglaló és részletes adatok – pro grafikus, vizuális elemekkel, egyedi fejlesztési igények figyelembevétele
  2. helyismeret: 20+ éves, magyar piaci tapasztalattal bíró, hazai fejlesztői gárda, agilis keretrendszer
  3. felhasználóbarát: időt takarítunk meg az alapfunkción túl, a könnyű adatkezeléssel (adat import és export), valamint a gyors és egyszerű rendszerintegrációval, IT ill. sales supporttal

Fontos megjegyezni, hogy a PriceKit funkcionalitásai alapvetően nem azt a cél szolgálják, hogy hogyan legyen valaki a legolcsóbb szereplő a piacon, természetesen, ha ez a konkrét cél, ez is megoldható. Arra terveztük, hogy az összes releváns, friss piaci infó birtokában a lehető leggyorsabban elérhető legyen az árjavaslat, amivel a bevétel maximalizálható, akár több ezer termék esetén.

A pontos termékmegfeleltetésről egy emberi erőforrással kiegészített, saját fejlesztésű algoritmus gondoskodik. A Virgo Systems csapata készséggel áll rendelkezésre minden e-kereskedő számára!

 

A cikk szakmai tartalma a Virgo Systems támogatásával jött létre.