A hazai kiskereskedelmi értékesítés várhatóan több mint 5%-a realizálódik majd online csatornákon 2019-ben, és ezen forgalom több mint harmada pedig az év végi kiemelt időszakban.
A kiskereskedők számára a Karácsonyt megelőző pár héten kívül, az elmúlt négy évben legalább olyan fontos időszakká nőtte ki magát november utolsó két hete, azaz a tengerentúlról “importált” Black Friday intézménye. Ahogy az sok más dologgal is szokás, mi magyarok ezt is speciálisan értelmezzük: van ahol már november közepén elkezdődik, van ahol egy hétig (vagy még tovább) tart, az az egynapos akció, ami egyébként papírforma szerint idén november 23-án kerül megrendezésre.
A GKI Digital piacelemzése szerint idén kb. minden harmadik aktív magyar online vásárló kihasználja majd a BF akciókat, jó részük pedig előnybe részesíti majd azokat az ajánlatokat, ahol a megrendelt terméket nem csak házhoz szállítással, hanem személyes átvétellel is elérhetővé teszi a kereskedő. Az eddig már megszokott slágertermékek (műszaki- és számítástechnikai cikkek, játékok, háztartási gépek) mellett 2019-ben két új feltörekvő szegmens is megjelent: a ruházat és a lakberendezés. Mindkettő területen sok az új piacra lépő online kereskedő, és a fogyasztók részéről is erősödik az igény a termékek online beszerezhetősége iránt.
A GKI Digital egy másik felmérése arra utal, hogy a teljes hazai BF forgalom akár a 40 mrd forintot is eléri, ami, hogy ha figyelmbe vesszük a szakma által előrejelzett 2017-es 500 mrd forintos online kisker forgalom várható legalább 20%-os növekedését, azt jelenti hogy egyetlen akció alatt realizálódhat akár a teljes éves költés 6-7%-a.
Fontos azonban hozzátenni: a hazai vásárlók nem csak hazai webáruházakban költik a pénzüket, és egyre jobban kihasználják hogy az online kereskedelem határtalan. Az eNet nyár elején publikált adatai szerint 2018-ban legalább kétharmad annyi pénz landolt külföldi webáruházaknál, mint amennyi bevételt realizáltak online értékesítésen keresztül a magyar fogyasztók. Márpedig idén ez a szám biztosan sokkal több lesz, hiszen a lakossági megkérdezések egyértelműen mutatják hogy nő a nyitottság a külföldi webshopok használatával kapcsolatban.
Szintén az eNet friss kutatási adatai alapján kijelenthető, hogy a Black Friday nem csupán az online térben hagy nyomot: a kicsivel több mint négyszáz fős mintán fégzett kutatásban a megkérdezettek fele hagyományos bolti vásárlást is tervez, kihasználva az akciót. További érdekesség a kutatásból, hogy az előnyben részesített áruházak rangsorában az első öt helyen műszaki cikkeket forgalmazó boltok szerepelnek.
A Karácsony és a BF azonban jelentős teher az egész szakmának, és óriási kihívás a logisztikai szektornak is. A kereskedők egy kisebb része, kihasználva a nagy felhajtást és a megnövekedett vásárlói érdeklődést, nem minden esetben tisztességes módon jelenik meg a piacon. Siklósi Máté, a CP Contact fogyasztóvédelmi szakértője az alábbi tipikus eseteket említi meg:
- fiktív akciók, aránytalanul hamar elfogyó készlet
- nem a hirdetésnek megfelelő akciós ár vagy feltétel
- akciós termékek értékesítése hiányzó, vagy eltérő garanciával
A fogyasztóvédelem biztos hogy ismét kiemelt figyelmmel kíséri majd az ünnepek körüli kommunikációt, és végez az alapján ellenőrzéseket, de reméljük, hogy az idei évben az eddiginél kevesebbszer találkozhatunk majd szabálysértéssel, és mind az eladói mind pedig a vásárlói oldal elégedetten zárja az évet.