Segítünk megtalálni a legoptimálisabb megoldást, ha külföldi piacra lépést tervezel
Magyarországon a crossborder e-kereskedelem aránya még a közép-kelet-európai régió számaihoz képest is alacsony mértékű. A 2018-as Nagy Webáruház Felmérés szerint a magyar e-kereskedők 87%-a értékesít kizárólag az ország határain belül. A szakértők szerint ennek egyik fő okai közé tartoznak a logisztikai kihívások. Pedig manapság már számos választási lehetősége van egy magyar e-kereskedőnek, ha külföldi piaci nyitáson gondolkozik.
Az alábbiakban egy rövid áttekintéssel igyekszünk segíteni a crossborder kereskedelem lehetséges logisztikai megoldásait illetően.
1. Saját megoldás: kiszállítás nemzetközi futárcéggel
Ha egy e-kereskedő már eleve rendelkezik saját raktárral, a hazai értékesítése révén már ki vannak építve a logisztikai folyamatai és ebből a helyzetből szeretne külföld felé nyitni, akkor érdemes megkeresnie egy nemzetközi futárcéget, aki az eleve becsomagolt termékeket kiszállítja a kívánt országba.
Előnyök: nagy volumen esetén alacsony költségek, rövid átfutási idők, sok pontján automatizálható folyamat
Hátrányok: magas belépési küszöb, a szolgáltatótól függő területi kötöttségek
Például ilyen cég lehet a DHL, ami a világ egyik “legnemzetközibb” futárcége. A cég nagyságának előnyét leginkább a rövid kézbesítési idő biztosításával használhatja ki a kereskedő.
Nemrégiben készítettünk egy interjút Törőcsik Gergővel, a DHL e-kereskedelemért felelős képviselőjével, amelyben részletesen írunk minden, a területet érintő kérdésről.
2. Fulfillment megoldás: hazai szereplővel
Ha az előző kategóriánál említett jellemzők nem érvényesek az adott vállalkozásra, tehát nem rendelkezik saját raktárral, ellenben van erőforrása a szállítandó termék becsomagolására, fel lehet fogadni egy olyan céget, aki magán a csomagoláson kívül minden logisztikai feladatot elvégez.
Ehhez adhat segítséget például a Csomagküldő.hu is, ami éppen nem fulfillment, hanem kész logisztikai megoldást kínál kifejezetten webáruházak részére. Azokban a célországokban, ahová a szállítást végzi, teljes körű és professzionális szolgáltatást nyújt, mint házhozszállítás terén (11 európai ország), úgy saját átvevőhely hálózatán belül (5 európai országban). Mivel ecommerce-re specializálódott logisztikai cégről van szó, az online platformjuk tervezésénél figyelembe vették a webáruházak szállítási problémáit és ezekre többféle megoldásra van lehetőség.
Előnyök: kis csomagszámnál is költséghatékony megoldás, kihasználható a szolgáltató célpiaci ismerete, többféle logisztikai megoldás lehetősége
Hátrányok: csak adott területre nyújt megoldást, ha egyszerre több piacot szeretnénk elérni, több hasonló céggel kell együtt dolgozni
Pajda Marianna, a Csomagküldő.hu vezetője, egy nagyon hasznos CrossBorder Kisokosban gyűjtötte össze a legfontosabb 10 hibát, amit mindenképp érdemes elkerülnie a webshop tulajdonosoknak.
Vannak azonban Magyarországon is már olyan innovatív fulfillment logisztikai cégek, akik a raktározástól a csomagoláson át a számlázásig, teljes körű szolgáltatást nyújtanak az e-kereskedőknek. A Webshippynél például megtalálhatóak egyaránt kicsi, újonnan indult cégek, és nagyobb vállalkozások is.
Ráadásul a cég teljes egészében átadja a futárvállalatoknál elért mennyiségi kedvezményeit az e-kereskedőknek, így a külföldi terjeszkedés megkezdése talán a legalacsonyabb áron érhető el így, akár már kis volumen esetén is. A csomagkezelési díj tartalmazza a tárolást, csomagolást, címkézést és számlázást is, így nagyon jól tervezhetőek a költségek. Ha egy webáruház tulajdonos úgy dönt, egyáltalán nem akar foglalkozni a logisztikával, a teljeskörű fulfillment számára a legjobb választás.
Előnyök: alacsony szállítási díjak, nincs saját teendő a csomagolással, gyors bevezetés, skálázhatóság
Hátrányok: alkalmazkodás a szolgáltató feltételeihez
A hatalmas sebességgel növekvő Webshippy tulajdonosával, Perényi Andrással is készítettünk interjút!
3. Fulfillment megoldás: külföldi partnerrel
Ha egy e-kereskedő kizárólag egyetlen határon túli országban tervez terjeszkedni, vagy egy konkrét ország piaca kiemelten fontos a számára, valószínűleg a legideálisabb megoldás az, ha helyi fulfillment céggel köt szerződést. Így abban az adott országban lévő raktárban tárolják a termékeit, ott csomagolják és szállítják is ki, helyi árakon. Nem kell tartani a horribilis kiszállítási költségektől, akkor sem, ha egyszerre csak kis mennyiségű terméket vásárolnak a fogyasztók.
Előnyök: egy adott célpiac esetén a saját szállítási specialitások kihívásaira professzionális megoldást ad
Hátrányok: a nemzetközi fuvarozást a kereskedőnek kell megoldania, csak nagy volumen esetén éri meg
Romániában 2017-ben a legjobb futárcég a Fan Courier volt, aki egy 20 éve nagy sikerekkel operáló román fulfillment megoldásokat kínáló vállalat. További információért érdemes megnézni a weboldalukon közzétett árkalkulátort, vagy az alábbi rövid összefoglalót: